( 1 ) خوئى : مقدارى انگور باشد . . زنج انى : يك دانه انگور باشد . . مكارم : دانه هائى از انگور باشد ، و آب همه آن را بگيرند چنانچه به آن " آب غوره " گويند با جوشيدن ، نجس يا حرام نمىشود . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : آب انگور نگويند و بجوشد خوردن آن حلال است . زنجانى : آب انگور نگويند ، هر چند جوش بيايد ، پاك و خوردن آن حلال است . مسائل اختصاصى خوئى : مساله 207 اگر يك دانه انگور در چيزى كه به آتش مىجوشد بيفتد و بجوشد و مستهلَك نشود فقط خوردن آن دانه حرام است . گلپايگانى ، صافى : و در آن مستهلك شود خوردن آن حلال است . زنجانى : احتياط آن است كه از آن اجتناب كنند و خوردن آن هم حرام است . تبريزى : و اگر مستهلك شود خوردن آن اشكالى ندارد . سيستانى : بنا بر احتياط واجب . خوئى ، تبريزى : مسأله 208 - سيستانى : مسألهء 201 اگر بخواهند در چند ديگ شيره بپزند ، جايز است كفگيرى را كه در ديگ جوش آمده زدهاند در ديگى كه جوش نيامده بزنند . گلپايگانى ، صافى : مسأله 208 اگر بخواهند در چند ديگ شيره بپزند ، بايد كفگيرى را كه در ديگ جوش آمده زدهاند در ديگى كه جوش نيامده نزنند . و اگر همه جوش آمده باشد ، بايد كفگير ديگى را كه ثلثان نشده ، در ديگى كه ثلثان شده نزنند و اين حكم بنا بر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن ، ولى [ در مسأله 113 ] گذشت كه نجس نمىشود . زنجانى : و ثلثان نشده . . زنجانى : يا اگر جوش آمده ثلثان شده ، نزنند . [ پايان مسأله ] < صفحة فارغة > [ مسأله 204 چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور ] < / صفحة فارغة > مسأله 204 چيزى كه معلوم نيست غوره است يا انگور ، اگر جوش بيايد حرام نمىشود ( 1 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى : اگر جوش بيايد خوردن آن حلال است . مكارم : اگر با آتش بجوشد ، حرام نمىشود . زنجانى ، نورى : اگر جوش بيايد نجس نمىشود ( زنجانى : و حرام هم نيست ) . بهجت : اگر جوش بيايد نجس نمىشود و نيز اگر شك در جوشيدن آب انگور داشته باشيم ، پاك و خوردن آن حلال است . امّا اگر يقين به جوشيدن آب انگور پيدا شد ، بايد يقين به كم شدن دو سوم آن يا سركه شدن آن پيدا كنيم تا پاك و حلال شود . مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 207 هر گاه انگور را در ميان تيزاب بگذارند كه سبزه شود ، در صورتى كه علم به جوشيدن حاصل نشود پاك است . مكارم : مسأله 222 شيرهاى كه از بازار مىگيرند و مىدانند فروشنده از اين مسائل با خبر است ، پاك و حلال است و تفحّص لازم نيست .