از سركه شدن باشد نيز اشكالى ندارد ، مگر اين كه پيش از سركه شدن مسكر شده باشد . صافى : و اين بنا بر آن است كه قائل به نجاست آن به وسيلهء جوش آمدن باشيم و [ در مسأله 113 ] گذشت كه أقوى طهارت است [ پايان مسأله ] ( 2 ) بهجت : بنا بر اظهر . زنجانى : مسأله اگر پوشال ريز انگور و كشمش و خرما داخل آنها باشد و سركه بريزند مانعى ندارد ، ولى احتياط در آن است كه تا خرما و كشمش و انگور سركه نشده ، خيار و بادمجان و مانند اينها در آن نريزند . مكارم : مسأله اگر انگور را با چوبهايش سركه بريزند ، و معمولًا قبل از سركه شدن شراب مىشود ، بعد از آن مبدّل به سركه مىگردد پاك است ، امّا اگر خيار و بادمجان و مانند آنها ، در آن بريزند احتياط واجب ، اجتناب است . مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 218 كشمش و خرمايى كه در غذا مىريزند خوردنش حلال است ، هر چند جوشيده باشد . 5 كم شدن دو سوم آب انگور " 1 " < صفحة فارغة > [ مسأله 202 آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه ثلثان شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 202 آب انگورى كه جوش آمده پيش از آن كه ثلثان شود ، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند نجس نيست ، ولى خوردن آن حرام است ، ولى اگر ثابت شود كه مست كننده است ، حرام و نجس مىباشد و فقط به سركه شدن پاك و حلال مىشود . اراكى : مسأله آب انگورى كه با آتش به جوش آمده ، نجس نيست ولى خوردن آن حرام است و با ثلثان شدن ، يعنى كم شدن دو سوّم آن به وسيلهء آتش ، حلال مىگردد . ولى چنانچه با غير آتش به جوش آيد پاك بودن آن و پاك شدنش به واسطهء ثلثان محلّ اشكال است ، لكن اگر با آتش ثلثان شود ، پاك مىگردد . گلپايگانى ، صافى : مسأله آب انگورى كه به آتش جوش آمده اگر آن قدر بجوشد كه ثلثان شود يعنى : دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند پاك مىشود ولى اگر به خودى خود جوش بيايد ( صافى : يا به آتش جوش بيايد و به غير آتش ثلثان شود ) فقط به سركه شدن پاك مىشود و اين حكم بنا بر قول به نجاست عصير است به جوش آمدن و [ در مسأله 113 ] گذشت كه أقوى طهارت است . خوئى : مسأله آب انگورى كه به آتش يا به خودى خود جوش بيايد ، حرام مىشود ، و اگر آن قدر به آتش بجوشد كه ثلثان شود ، يعنى دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند ، حلال مىشود و در مسأله [ 113 ] گذشت كه آب انگور به جوش آمدن نجس نمىشود . سيستانى : اگر آن قدر بجوشد كه دو قسمت آن كم شود و يك قسمت آن بماند ،