responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 923


بگويند ، بيرون آوردن آن لازم نيست ؛ ولى اگر به قدرى فرو رفته است كه به آن خوردن نمىگويند پس اگر مىتواند ، نبايد آن را بخورد ؛ بلى ، چنانچه بيرون آوردن آن قى كردن به حساب مىآيد اگر بيرون آورد روزه‌اش باطل مىشود ، هم چنان كه خوردن آن نيز روزه را باطل مىكند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1651 اگر يقين داشته باشد كه به واسطهء آروغ زدن ، چيزى از گلو بيرون مىآيد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1651 اگر يقين داشته باشد كه به واسطهء آروغ زدن ، چيزى از گلو بيرون مىآيد ( 1 ) نبايد ( 2 ) عمداً آروغ بزند ( 3 ) ولى اگر يقين نداشته باشد اشكال ندارد . ( 1 ) زنجانى : به گونه‌اى كه به آن قى كردن مىگويند . .
سيستانى : چنانچه طورى باشد كه بر آن قى كردن صدق كند . . ( 2 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : بنا بر احتياط نبايد . . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : بلكه اگر احتمال بدهد ، بنا بر احتياط واجب آروغ نزند .
زنجانى : و اگر احتمال آن را بدهد آروغ زدن ، خلاف احتياط استحبابى است و اگر اين احتمال را هم ندهد آروغ زدن هيچ اشكالى ندارد ؛ هر چند آروغ زدن باعث قى گردد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1652 اگر آروغ بزند و بدون اختيار چيزى در گلو يا دهانش بيايد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1652 اگر آروغ بزند و بدون اختيار چيزى در گلو يا دهانش بيايد ( 1 ) ، بايد آن را بيرون بريزد ( 2 ) و اگر بى اختيار فرو رود ، روزه‌اش صحيح است ( 3 ) . ( 1 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، سيستانى ، تبريزى ، زنجانى : اگر آروغ بزند و چيزى در گلو يا دهانش بيايد . . ( 2 ) مكارم : و اگر عمداً فرو ببرد روزه‌اش باطل است ولى اگر بىاختيار فرو رود اشكالى ندارد . ( 3 ) بهجت : و در صورت فرو بردن عمدى ، روزه‌اش باطل و قضا و كفاره بر او واجب مىشود .
فاضل : اگر بىاختيار فرو رود ، اشكال ندارد و احتياط مستحب آن است كه قضاى آن را نيز به جا آورد .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 1328 اگر روزه دار با علم و عمد قصد انجام فعلى را بنمايد كه روزه را باطل مىكند ، روزه‌اش باطل است ولى كفاره ندارد .
احكام چيزهايى كه روزه را باطل مىكند < صفحة فارغة > [ مسأله 1653 اگر انسان عمداً و از روى اختيار كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1653 اگر انسان عمداً و از روى اختيار كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد روزهء او باطل مىشود ( 1 ) ، و چنانچه از روى عمد نباشد اشكال ندارد ( 2 ) ، ولى جنب اگر بخوابد و به تفصيلى كه در مسأله 1630 گفته شد تا اذان صبح غسل نكند روزهء او باطل است ( 3 ) . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) نورى : چه عالم باشد چه جاهل حتى بنا بر احتياط واجب در مورد جاهل قاصر . . ( 2 ) فاضل : و فرقى نمىكند بين روزهء ماه رمضان و غير آن و بين روزه واجب و مستحب . .
مكارم : هر گاه يكى از امور نه گانه‌اى را كه قبلًا گفته شد ، سهواً يا بدون اختيار به جا آورد روزه‌اش صحيح است . .
زنجانى : چنانچه از روى عمد نباشد روزه‌اش باطل نمىشود . ولى بقا بر جنابت در سه مورد باعث بطلان روزه مىگردد ؛ هر چند عمدى نباشد : ( 1 ) بقا بر جنابت در خواب دوم

923

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 923
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست