responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 922


< صفحة فارغة > [ مسأله 1649 اگر مگس در گلوى روزه دار برود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1649 اگر مگس در گلوى روزه دار برود ، چنانچه به قدرى پايين رود كه به فرو بردن آن خوردن نمىگويند لازم نيست آن را بيرون آورد و روزهء او صحيح است و اگر به اين مقدار پايين نرود ( 1 ) بايد آن را بيرون آورد اگر چه موجب شود كه قى كند ( 2 ) و روزه‌اش باطل شود و چنانچه فرو برد روزه‌اش باطل مىشود و بنا بر احتياط واجب بايد كفاره جمع بدهد . اين مسأله در رسالهء آيات عظام : اراكى و بهجت نيست ( 1 ) فاضل : و بيرون آوردن آن ممكن باشد بايد آن را بيرون آورد و اگر باعث قى كردن شود روزهء او باطل مىشود .
نورى : و بداند كه بواسطه بيرون آوردن آن قىْ مىكند واجب نيست بيرون آوردن و روزه‌اش صحيح است . ( 2 ) سيستانى : مگر در صورتى كه قى كردن براى او ضرر يا مشقت زيادى داشته باشد ؛ و چنانچه آن را قى نكند و فرو برد روزه‌اش باطل مىشود و اگر آن را با قى كردن خارج كند نيز روزه‌اش باطل مىشود .
گلپايگانى ، خوئى ، صافى ، تبريزى : مسأله اگر مگس در گلوى روزه دار برود ، چنانچه ممكن باشد بايد آن را بيرون آورد و روزه‌اش باطل نمىشود ولى اگر بداند كه به واسطهء بيرون آوردن آن ، قى مىكند واجب نيست بيرون آورد و روزه‌اش صحيح است .
زنجانى : و روزهء او صحيح است ؛ ولى اگر مجبور باشد كه يا آن را ببلعد يا با قى كردن آن را بيرون آورد ، واجب است آن را بيرون آورد و در هر دو صورت : بلعيدن و بيرون آوردن ، روزه او باطل مىشود .
مكارم : مسأله اگر خرده هاى غذا يا حشره‌اى مانند مگس ، بىاختيار در گلوى روزه دار برود چنانچه به قدرى پايين برود كه نمىتوان آن را بيرون آورد روزه‌اش صحيح است و اگر بتواند آن را بيرون آورد بايد چنين كند و بيرون آوردنش ضررى براى روزه ندارد ، بلكه اگر در اين حال فرو برد روزه‌اش باطل است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1650 اگر سهواً چيزى را فرو ببرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1650 اگر سهواً چيزى را فرو ببرد و پيش از رسيدن به شكم يادش بيايد كه روزه است ( 1 ) ، چنانچه به قدرى پايين رفته باشد كه اگر آن را داخل شكم كند خوردن نمىگويند لازم نيست آن را بيرون آورد و روزهء او صحيح است ( 2 ) . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : چنانچه ممكن باشد بايد آن را بيرون آورد و روزه‌اش صحيح است .
خوئى ، تبريزى : بيرون آوردن آن لازم نيست و روزهء او صحيح است . ( 2 ) فاضل : و اگر به وسط يا ابتداء حلق رسيده باشد بايد آن را بيرون آورد و در اين مورد قى كردن صدق نمىكند . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 1649 .
زنجانى : مسأله اگر سهواً چيزى را فرو ببرد اگر به قدرى فرو رفته باشد كه به آن خوردن

922

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 922
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست