responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 92


زنجانى : مسأله اگر چيزى داخل بدن شود در صورتى كه يقين يا اطمينان كند كه به عين نجاست خورده است بنا بر احتياط نجس است و اگر نه ، پاك است پس اگر اسباب اماله يا آب آن ، در مخرج غائط وارد شود و يقين يا اطمينان كند كه به غائط خورده است ، يا سوزن و چاقو و مانند اينها در بدن فرو رود و يقين يا اطمينان كند كه به خون رسيده است ، بنا بر احتياط نجس شده است ، ولى آب دهان و بينى و مانند اينها كه در داخل بدن هستند اگر در داخل به خون برسد و بعد از بيرون آمدن به خون آلوده نباشد پاك است .
مكارم : مسأله هر گاه چيزى مانند سوزن در داخل بدن با نجاستى مانند خون ملاقات كند نجس مىشود بنا بر احتياط واجب ، هر چند موقع بيرون آمدن آلوده نباشد ، همچنين است آب دهان و بينى هر گاه در داخل دهان و بينى با خون ملاقات كند احتياط ، اجتناب است .
مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 153 چيزى كه نجس شده ، مثلا دستى كه با بول ملاقات كرده اگر با رطوبت با چيز پاكى ملاقات كند ، آن هم نجس مىشود .
احكام نجاسات < صفحة فارغة > [ مسأله 135 نجس كردن خط و ورق قرآن حرام است ] < / صفحة فارغة > مسأله 135 نجس كردن خط و ورق قرآن حرام است ، و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب بكشند . خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : مسأله نجس كردن خطَّ و ورق قرآن در صورتى كه مستلزم هتك باشد ( خوئى ، تبريزى : بىاشكال ) حرام است و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب بكشند ، بلكه بنا بر احتياط واجب در غير فرض هتك نيز نجس كردن آن حرام و آب كشيدن واجب است .
زنجانى : مستلزم بىاحترامى به قرآن باشد بىاشكال حرام است . .
زنجانى : بنا بر احتياط در غير صورت بىاحترامى . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 136 اگر جلد قرآن نجس شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 136 اگر جلد قرآن نجس شود ( در صورتى كه بىاحترامى به قرآن باشد ) ( 1 ) بايد آن را آب بكشند . ( 1 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله فاضل نيست ] < صفحة فارغة > [ مسأله 137 گذاشتن قرآن روى عين نجس ] < / صفحة فارغة > مسأله 137 گذاشتن قرآن روى عين نجس ( 1 ) ، مانند خون و مردار ( 2 ) اگر چه آن عين نجس خشك باشد حرام است ( 3 ) و برداشتن قرآن از روى آن واجب مىباشد . ( 1 ) مكارم : چنانچه موجب بىاحترامى باشد حرام است و بايد آن را برداشت . ( 2 ) زنجانى : در صورتى كه بىاحترامى به قرآن باشد ، حرام و برداشتن آن واجب است . ( 3 ) خوئى ، تبريزى : حكم نجس كردن آن را دارد .
سيستانى : در صورتى كه بىاحترامى به قرآن باشد حرام است . [ پايان مسأله ] فاضل : در صورتى كه عرفاً هتك باشد حرام است . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 138 نوشتن قرآن با مركَّب نجس ] < / صفحة فارغة > مسأله 138 نوشتن قرآن با مركَّب نجس ( 1 ) ، اگر چه يك حرف آن باشد حرام است ( 2 ) . و اگر

92

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست