responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 93


نوشته شود بايد آن را آب بكشند ( 3 ) ، يا به واسطهء تراشيدن و مانند آن كارى كنند كه از بين برود ( 4 ) . ( 1 ) مكارم : حرام است و اگر عمداً يا سهواً نوشته شود بايد آن را محو كنند يا آب بكشند . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : حكم نجس كردن آن را دارد . .
زنجانى : حكم نجس كردن آن را دارد . [ پايان مسأله ] ( 3 ) صافى : و اگر ممكن نشود ، به واسطهء تراشيدن و مانند آن كارى كنند كه از بين برود . ( 4 ) فاضل : و چنانچه از بين نمىرود بايد آن را آب بكشند .
بهجت : كارى كنند كه عين مركب نجس از بين برود و ورق متنجّس به آن ، آب كشيده شود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 139 دادن قرآن به كافر ] < / صفحة فارغة > مسأله 139 احتياط واجب آن است كه از دادن قرآن به كافر خوددارى كنند و اگر قرآن دست اوست در صورت امكان از او بگيرند . اراكى ، گلپايگانى ، صافى : مسأله دادن قرآن به كافر ( صافى : اگر هتك و توهين شمرده شود و يا در معرض هتك باشد ) حرام و گرفتن قرآن از او واجب است .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : مسأله در صورتى كه دادن قرآن به كافر مستلزم هتك باشد ، حرام و گرفتن قرآن از او واجب است .
فاضل : مسأله بايد از دادن قرآن به كافر خوددارى كنند و اگر قرآن در دست اوست در صورت امكان از او بگيرند ولى چنانچه مقصود از دادن قرآن و يا داشتن قرآن تحقيق و مطالعه در دين باشد و نيز انسان بداند كه كافرى كه محكوم به نجاست است با دست تر قرآن را لمس نمىكند اشكالى ندارد .
مكارم : مسأله دادن قرآن به دست كافر اگر موجب بىاحترامى باشد حرام است و اگر اميد هدايت او برود يا براى تبليغ اسلام باشد جايز ، بلكه گاهى واجب است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 140 اگر چيزى كه احترام آن لازم است در مستراح بيفتد ] < / صفحة فارغة > مسأله 140 اگر ورق قرآن يا چيزى كه احترام آن لازم است مثل كاغذى كه اسم خدا يا پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم يا امام عليه السلام ( 1 ) بر آن نوشته شده ، در مستراح بيفتد بيرون آوردن و آب كشيدن آن اگر چه خرج داشته باشد واجب است و اگر بيرون آوردن آن ممكن نباشد بايد ( 2 ) به آن مستراح نروند تا يقين كنند آن ورق پوسيده است ( 3 ) . و نيز اگر تربت ( 4 ) در مستراح بيفتد و بيرون آوردن آن ممكن نباشد ، بايد ( 5 ) تا وقتى كه يقين نكرده‌اند به كلَّى از بين رفته به آن مستراح نروند . ( 1 ) زنجانى : اسم خدا يا يكى از معصومين عليهم السلام . . ( 2 ) اراكى ، فاضل : بنا بر احتياط واجب بايد . . ( 3 ) بهجت : آب كشيدن آن ، اگر چه خرج داشته باشد ، بر كسى كه آن را انداخته واجب است و اگر او اين كار را نكرد يا نتوانست انجام دهد بر ديگران واجب مىشود و خرج آن از بيت المال داده مىشود و اگر بيرون آوردن آن ممكن نباشد ، كسانى كه مطَّلع هستند نبايد به آن مستراح بروند تا يقين كنند آن ورق پوسيده است ، ولى وجوب اعلام ، محلّ تأمّل است . . ( 4 ) زنجانى : تربت كربلا . . فاضل : تربت سيد الشّهداء عليه السلام . . ( 5 ) اراكى : بنا بر احتياط واجب بايد . .

93

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست