responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 91

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


< صفحة فارغة > [ مسأله 133 اگر آفتابه‌اى را كه ته آن سوراخ است روى زمين نجس بگذارند ] < / صفحة فارغة > مسأله 133 اگر آفتابه‌اى را كه ته آن سوراخ است روى زمين نجس بگذارند ( 1 ) چنانچه آب طورى زير آن جمع گردد كه با آب آفتابه يكى حساب شود ، آب آفتابه نجس مىشود ( 2 ) ، ولى اگر آبى كه از زير آفتابه خارج مىشود در زمين فرو رود يا جارى شود به نحوى كه با آب داخل آن يكى حساب نشود ، آب آفتابه نجس نمىشود . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : در حالى كه آب از آن بيرون مىآيد آب داخل آفتابه نجس نمىشود ولى در حالى كه آب از آن بيرون نمىآيد و آب نجس كه در زير آن جمع شده به واسطهء سوراخ متّصل به آب داخل آفتابه باشد آب داخل آن هم نجس مىشود . ( 2 ) بهجت : ولى اگر آب آفتابه از داخل به بيرون با فشار جريان داشته باشد يا احتمال برود كه نجاست بيرون به داخل سرايت نمىكند ، حتّى اگر سطح آب بيرون و داخل مساوى هم باشد ، آب آفتابه نجس نمىشود .
نورى : بلكه اگر آب بر زمين جارى شود يا فرو رود ، در صورتى كه سوراخ آفتابه به زمين نجس متصل باشد ، باز هم بنا بر احتياط واجب بايد از آب آفتابه اجتناب كرده ، ولى اگر سوراخ آن به زمين نجس متصل نباشد و آب زير آفتابه هم با آب داخل آن يكى حساب نشود ، آب آفتابه نجس نمىشود .
فاضل : و اگر سوراخ آن به زمين نجس متّصل نباشد و آب زير آفتابه با آب داخل آن يكى حساب نشود ، آب داخل آفتابه نجس نمىشود .
خوئى : مسأله اگر آفتابه‌اى را كه ته آن سوراخ است روى زمين نجس بگذارند ، چنانچه از جريان بيفتد و آب زير آن جمع گردد كه با آب آفتابه يكى حساب شود آب آفتابه نجس مىشود ، ولى اگر آب آفتابه جريان داشته باشد نجس نمىشود .
تبريزى : بنا بر احتياط از آب آفتابه اجتناب شود . .
سيستانى : با فشار جريان داشته باشد . .
مكارم : مسأله هر گاه ظرفى را كه ته آن سوراخ است روى زمين نجسى بگذارند چنانچه آب با فشار از آن خارج شود داخل ظرف نجس نخواهد شد .
زنجانى : مسأله اگر ظرفى مانند آفتابه را كه پايين آن سوراخ است بر زمين نجس بگذارند چنانچه از جريان بيفتد و آب زير آن جمع گردد كه با آب ظرف يكى حساب شود ، آب ظرف نجس مىشود ؛ ولى اگر آب ظرف جريان داشته باشد نجس نمىشود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 134 اگر چيزى داخل بدن شود و به نجاست برسد ] < / صفحة فارغة > مسأله 134 اگر چيزى داخل بدن شود و به نجاست برسد ، در صورتى كه بعد از بيرون آمدن ، آلوده به نجاست نباشد پاك است ، پس اگر ( اسباب اماله يا آب آن در مخرج غائط وارد شود ، يا ) ( 1 ) سوزن و چاقو و مانند اينها در بدن فرو رود و بعد از بيرون آمدن ، به نجاست آلوده نباشد نجس نيست . و همچنين است آب دهان و بينى اگر در داخل به خون برسد و بعد از بيرون آمدن به خون آلوده نباشد . ( 1 ) اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست [ قسمت داخل پرانتز در رسالهء آيات عظام : گلپايگانى و صافى نيست . ]

91

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست