responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 88


كنند ، بلكه بايد ببينند افراد معمولى در چه مورد يقين به طهارت يا نجاست پيدا مىكنند و به همان ترتيب عمل كنند ، و براى ترك وسواس بهترين راه ، بىاعتنايى است .
مكارم : مسأله 140 احتياط زياد از حد در مسألهء طهارت و نجاست از نظر شرع ، كار پسنديده‌اى نيست ، بلكه اگر سبب وسواس گردد ، اشكال دارد .
مكارم : مسأله 141 هر گاه گمان كند چيزى نجس شده ، تفحّص و جستجو و سؤال كردن لازم نيست ، و اگر جستجو موجب وسواس گردد ، آن هم اشكال دارد .
مكارم : مسأله 142 مستحب است علاوه بر رعايت مسائل مربوط به طهارت و نجاست ، نظافت و پاكيزگى در بدن و لباس و خانه و مسكن و مركب و تمام محيط زندگى رعايت شود همان گونه كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه هدى عليهم السلام رعايت مىفرمودند .
راه نجس شدن چيزهاى پاك < صفحة فارغة > [ مسأله 125 اگر چيز پاك به چيز نجس برسد ] < / صفحة فارغة > مسأله 125 اگر چيز پاك به چيز نجس برسد و هر دو يا يكى از آنها به طورى تر باشد كه ترى يكى به ديگرى برسد ، چيز پاك نجس مىشود ( 1 ) . و اگر ترى به قدرى كم باشد كه به ديگرى نرسد ، چيزى كه پاك بوده نجس نمىشود ( 2 ) . ( 1 ) خوئى : و همچنين اگر به چيز سوّمى با همان رطوبت برسد نجسش مىكند ، و مشهور فرموده‌اند كه متنَجّس به طور مطلق مُنَجِّس است ولى اين حكم در غير واسطهء اوّل محلّ اشكال است اگر چه بنا بر احتياط واجب اجتناب از او لازم است " مثال " : در صورتى كه دست راست به بول متنجِّس شود ، آنگاه آن دست با رطوبت با دست چپ ملاقات كند اين ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود و اگر دست چپ بعد از خشكيدن با آب قليل ملاقات كند آب نيز نجس مىشود . ولى اگر با چيز ديگرى با رطوبت ملاقات كند نجاست آن چيز محلّ اشكال است ، و احتياط واجب در اجتناب از آن است . .
تبريزى : و همچنين اگر به چيز سوّمى با همان رطوبت برسد نجسش مىكند ، و مشهور فرموده‌اند كه متنجّس به طور مطلق منجّس است ، ولى اين حكم در غير واسطه اوّل و دوّم مورد اشكال واقع شده و فرموده مشهور بعيد نيست .
سيستانى : ولى با تعدّد واسطه نجس نمىشود . " مثال " : در صورتى كه دست راست به بول متنجس شود ، آنگاه آن دست با رطوبت جديدى با دست چپ ملاقات كند ، اين ملاقات موجب نجاست دست چپ خواهد بود و اگر دست چپ بعد از خشك شدن با لباس مرطوب مثلًا ملاقات كند ، لباس نيز نجس مىشود ولى اگر آن لباس با چيز ديگرى با رطوبت ملاقات كند حكم به نجاست آن چيز نمىشود . . ( 2 ) خوئى ، سيستانى : اگر چه به عين نجس برسد .
بهجت : ولى اگر دست انسان به بدن ميّتى كه هنوز او را غسل نداده‌اند برسد اگر چه بدن ميّت خشك باشد ، احتياط در اين است كه دست را بشويد .

88

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست