( 3 ) زنجانى : مثلًا شك كند كه آن چيز فضلهء موش است يا فضلهء سوسك ، يا . . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : و تحقيق لازم نيست . خوئى ، سيستانى ، تبريزى ، زنجانى : و وارسى كردن يا پرسيدن لازم نيست . < صفحة فارغة > [ مسأله 123 چيز نجسى كه انسان شك دارد پاك شده يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 123 چيز نجسى كه انسان شك دارد پاك شده يا نه ، نجس است ، و چيز پاك را اگر شك كند نجس شده يا نه ، پاك است ( 1 ) . و اگر هم بتواند نجس بودن يا پاك بودن آن را بفهمد لازم نيست وارسى كند . ( 1 ) مكارم : بقيه مسأله ذكر نشده . < صفحة فارغة > [ مسأله 124 اگر بداند يكى از دو ظرف كه از هر دوى آنها استفاده مىكند نجس شده ] < / صفحة فارغة > مسأله 124 اگر بداند يكى از دو ظرف يا دو لباسى كه از هر دوى آنها استفاده مىكند نجس شده و نداند كدام است ، بايد از هر دو اجتناب كند ( 1 ) ، بلكه اگر مثلًا نمىداند لباس خودش نجس شده يا لباسى كه هيچ از آن استفاده نمىكند و مال ديگرى است ، باز هم احتياط آن است كه از لباس خودش اجتناب نمايد ( 2 ) ، اگر چه لازم نيست . ( 1 ) بهجت : بقيه مسأله ذكر نشده . اراكى ، گلپايگانى ، نورى : ولى اگر مثلًا نمىداند لباس خودش نجس شده يا لباسى كه هيچ از آن استفاده نمىكند و مال ديگرى است ، از لباس خودش هم لازم نيست اجتناب نمايد . خوئى ، سيستانى ، تبريزى : ولى اگر مثلًا نمىداند لباس خودش نجس شده يا لباسى كه از تصرّف او خارج بوده و مال ديگرى مىباشد ، لازم نيست از لباس خودش اجتناب نمايد . مكارم : امّا اگر مثلًا نداند لباس خودش نجس شده يا لباس شخص بيگانهاى كه مورد استفادهء او نيست ، اجتناب لازم نمىباشد . ( 2 ) فاضل : بقيه مسأله ذكر نشده . زنجانى : مسأله اگر بداند يكى از دو يا چند ظرف يا دو يا چند لباسى كه از هر دوى آنها مىتواند استفاده كند نجس شده و نداند كدام است ، بايد از هر دو يا چند چيز اجتناب كند ، ولى اگر مثلًا نداند لباسى كه مىتواند از آن استفاده كند نجس شده يا لباسى كه عادتاً نمىتواند از آن استفاده كند ، لازم نيست از لباسى كه مىتواند از آن استفاده كند اجتناب كند . صافى : مسأله اگر بداند يكى از دو ظرفى كه از هر دو استفاده مىكند نجس شده و نداند كدام است بايد از هر دو اجتناب كند ، ولى اگر يكى از دو لباسى كه از هر دو استفاده مىكند نجس شده و نداند كدام است مىتواند دو نماز بخواند ، با هر لباس يك نماز ؛ چنانچه مىتواند از هر يك انتفاعات ديگر ببرد . بلى اگر در يكى از آنها نماز بخواند نمىتواند به آن اكتفا كند . و اگر با هر دو لباس رطوبت ملاقات كند محل ملاقات نجس مىشود چنان كه اگر با هر دو يك نماز بخواند نماز او باطل است . مسائل اختصاصى مكارم : مسأله 139 افراد وسواسى نبايد به علم و يقين خود در طهارت و نجاست توجه