مكارم : مسأله هر گاه چيز پاكى با چيز نجسى ملاقات كند و يكى از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مىشود ، امّا اگر هر دو خشك باشند يا رطوبت به قدرى كم باشد كه سرايت نكند ، پاك است ( مگر در ملاقات چيزى با مردهء انسان پيش از غسل دادن ، كه احتياط واجب اجتناب است هر چند خشك باشد ) . < صفحة فارغة > [ مسأله 126 اگر چيز پاكى به چيز نجس برسد ] < / صفحة فارغة > مسأله 126 اگر چيز پاكى به چيز نجس برسد و انسان شك كند كه هر دو يا يكى از آنها تر بوده يا نه ، آن چيز پاك نجس نمىشود ( 1 ) . ( 1 ) تبريزى : مگر حالت سابقهء چيز پاك ، رطوبت مُسريه باشد . مكارم : مسأله اگر در ملاقات ، يا در رطوبت داشتن شكّ كند ، آن چيز نجس نمىشود . < صفحة فارغة > [ مسأله 127 دو چيزى كه انسان نمىداند كدام پاك و كدام نجس است ] < / صفحة فارغة > مسأله 127 دو چيزى كه انسان نمىداند كدام پاك و كدام نجس است اگر چيز پاكى با رطوبت به يكى از آنها برسد ( 1 ) ، نجس نمىشود ( 2 ) ولى اگر يكى از آنها قبلًا نجس بوده و انسان نداند پاك شده يا نه ، چنانچه چيز پاكى ( 3 ) به آن برسد نجس مىشود . ( 1 ) سيستانى : اجتناب از آن لازم نيست ، مگر در بعضى از موارد مثل آن كه حالت سابقه در هر دو نجاست باشد و يا آن كه با طرف ديگر هم چيز پاك ديگرى با رطوبت ملاقات كند . ( 2 ) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، زنجانى ، صافى ، فاضل : بقيه مسأله ذكر نشده . ( 3 ) بهجت : با رطوبت . . مكارم : مسأله هر گاه بداند قسمتى از فرش يا لباس نجس شده امّا نمىداند كدام قسمت آن است اگر دست ، به قسمتى از آن بزند نجس نمىشود ، همين طور هر دو چيزى كه مىداند يكى از آن دو نجس شده ولى نمىداند كدام نجس است ، ملاقات با يكى از آن دو سبب نجاست نمىشود . < صفحة فارغة > [ مسأله 128 زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 128 زمين و پارچه و مانند اينها اگر رطوبت داشته باشد هر قسمتى كه نجاست به آن برسد ، نجس مىشود و جاهاى ديگر آن پاك است ( 1 ) و همچنين است خيار و خربزه و مانند اينها . ( 1 ) مكارم : مگر اين كه رطوبت به قدرى زياد باشد كه از جايى به جاى ديگر سرايت كند همچنين خيار و خربزه و ماست و امثال آنها اگر رطوبت زياد و مسرى نداشته باشد ، همان محلّ ملاقات نجس مىشود . < صفحة فارغة > [ مسأله 129 هر گاه شيره و روغن روان باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 129 هر گاه شيره و روغن روان باشد همين كه يك نقطه از آن نجس شد ، تمام آن نجس مىشود ( 1 ) . ولى اگر روان نباشد نجس نمىشود . ( 2 ) ( 1 ) مكارم : اما اگر روان نباشد ، به طورى كه از جايى به جايى سرايت كند ، فقط محلّ ملاقات نجس است و مىتوان آن را برداشت و دور ريخت . نورى : ولى اگر روان نباشد همان نقطهاى كه نجس يا متنجس به آن اصابت كرده ، نجس است و اگر آن را با مقدارى از اطرافش بردارند ، بقيه پاك است .