responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 866


مىتوان خواند ، و بهتر و افضل در دو قنوت نماز جمعه بلكه در قنوت نمازهاى ديگر خواندن كلمات فرج است ، و در خبر مروى از حضرت صادق سلام الله عليه است كه فرمود : در قنوت ركعت اوّل نماز جمعه بعد از قرائت مىگويى : لا إله الا الله الحليم الكريم . .
وقت نماز جمعه اوّل وقت نماز جمعه زوال آفتاب است و ظاهر اين است كه با گذشتن مقدار وقتى كه مكلَّف بتواند نماز جمعه را با تحصيل طهارت و شركت در جماعت و ساير شرايط بر حسب متعارف و آرامش خاطر اداء نمايد ، بدون سستى و تنبلى مخلّ به آن يا عجله موجب دستپاچگى و شتاب زدگى ، وقت نماز جمعه مىگذرد ، و بايد نماز ظهر خوانده شود .
مسأله 27 هر گاه وقت بگذرد و شخص مشغول نماز باشد ، اگر يك ركعت آن را در وقت درك نمايد نماز را به عنوان جمعه به اتمام برساند . چه امام باشد چه مأموم چه منفرد در غير اين صورت ظاهر بطلان نماز جمعه و تعيين نماز ظهر است ، لكن احوط آن است كه نماز جمعه را رجاءً تمام نموده و بعد نماز ظهر را بخواند .
مسأله 28 هر گاه وقت نماز جمعه فوت شود قضاء ندارد ، بلكه در اين صورت وظيفه‌اش نماز ظهر است .
مسأله 29 بر فرض وجوب تعيينى نماز جمعه هر گاه شخصى كه وظيفه‌اش به جا آوردن جمعه بوده در وقت نماز جمعه نماز ظهر بخوابد نماز ظهرش باطل است و بر او واجب است كه براى انجام نماز جمعه سعى كند پس اگر به نماز جمعه رسيد و درك كرد نماز جمعه را بخواند و الَّا بايد نماز ظهر را اعاده نمايد و نماز ظهر اوّل كافى نيست ، و كسى كه خيال مىكرد وظيفه‌اش نماز جمعه است و نماز ظهر را به جا آورد ولى بعد معلوم شد كه متمكَّن از جمعه نبوده بايد ظهر را اعاده نمايد ، بلى اگر طورى بوده كه قصد قربتش محقّق گشته به اين كه مثلًا از روى فراموشى يا غفلت نماز ظهر را به جا آورد يا از روى جهل خيال كند نماز ظهرش صحيح است و بعد معلوم شود كه متمكَّن از جمعه نبوده در اين صورت اعادهء نماز ظهر لازم نيست و همچنين است اگر نماز ظهر را رجاءً به جا آورد و شكّ در تمكَّن از به جا آوردن نماز جمعه داشته باشد سپس معلوم شود كه متمكَّن از جمعه نبوده در اين صورت هم نماز ظهرش صحيح است و اعاده ندارد .
مسأله 30 كسى كه وظيفه‌اش به جا آوردن نماز جمعه باشد و يقين به اين دارد كه وقت براى دو خطبه كوتاه و دو ركعت نماز مختصر كفايت مىكند واجب است نماز جمعه را به جا آورد .
مسأله 31 كسى كه وظيفه‌اش خواندن نماز جمعه است اگر شك كند كه آيا وقت كافى براى نماز جمعه هست يا نيست اگر نمىداند چقدر وقت گذشته است بنا بر قول بوجوب تعيينى ، نماز جمعه بر او واجب است اگر چه ظنّ به عدم بقاء وقت براى نماز جمعه داشته باشد ، و همچنين بنا بر قول به وجوب تخييرى و كافى بودن نماز جمعه ، جايز است نماز جمعه را به جا آورده و به آن اكتفا نمايد بدون اين كه نماز ظهر را به جا آورد و امّا اگر بداند كه بيش از نيمى از وقت باقى نمانده و نمىداند كه نماز جمعه چقدر وقت لازم دارد ، احوط اين است كه مشغول نماز جمعه بشود اگر بعد معلوم نشد كه وقت كافى بوده يا نه اقوى آن است كه به نماز جمعه اكتفا نكند و نماز ظهرش را بخواند .

866

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 866
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست