responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 865


تا مواعظ او در نفوس افراد تأثير بيشترى داشته باشد . ( 8 ) در حال نماز در زمستان و تابستان عمّامه بگذارد . ( 9 ) در حال نماز رداء بر دوش داشته باشد چه عبا باشد چه بُرد يمانى يا غير اينها . ( 10 ) هنگام ايراد خطبه تكيه بر عصا يا شمشير يا غير آن بنمايد . ( 11 ) هنگام روبرو شدن با مأمومين سلام بنمايد . ( 12 ) قبل از خواندن خطبه ها مادامى كه مؤذّن مشغول اذان است امام بنشيند .
< فهرس الموضوعات > مكروهات نماز جمعه < / فهرس الموضوعات > مكروهات نماز جمعه آن چه بر امام و مأمومين هنگام ايراد خطبه كراهت دارد : ( 1 ) آن كه خطيب در حال خطبه به غير از خطبه سخن ديگر بگويد ، و أحوط ترك آن است . ( 2 ) آن كه مأمومين هنگام ايراد خطبه ها حرف بزنند ، بنا بر احتياط آنها نيز حرف نزنند و أحوط بر مأمومين آن است كه خطبه ها را به دقّت گوش كنند و توجّه به مواعظ خطيب بنمايند .
مسأله 21 اگر خطيب در اثناء خطبه حرف بزند كه صورت خطبه به هم بخورد خطبه باطل مىشود و همچنين هر كارى كه موجب محو صورت خطبه شود مانند راه رفتن زياد يا چيز خوردن زياد يا كار ديگرى از اين قبيل كه هر كس ببيند نگويد دارد خطبه مىخواند .
و به عنوان تيمّن و تبرّك ، ملخّص خطبهء حضرت امير المؤمنين عليه السلام را ذكر مىنماييم : " الحمد الله الوليّ الحميد . . " سپس خطيب به زبان حاضرين موعظه و نصيحت نموده و آنها را از مسائل مهمّ روز آگاه و به وظائف شرعيّه آشنا مىنمايد آنگاه يك سوره از سوره هاى كوچك قرآن را " سورهء توحيد يا و العصر يا كوثر " بخواند و مقدار كمى بنشيند و بلند شود بعد خطبهء دوّم را بخواند : " الحمد لله نحمده و نستعينه . . " .
< فهرس الموضوعات > كيفيّت نماز جمعه < / فهرس الموضوعات > كيفيّت نماز جمعه نماز جمعه مانند صبح دو ركعت است ولى با نماز صبح چند فرق دارد كه ذيلًا بيان مىشود :
مسأله 22 احتياط آن است كه قرائت حمد و سوره در نماز جمعه به جهر يعنى بلند خوانده شود .
مسأله 23 مستحبّ است در ركعت اوّل بعد از حمد سورهء جمعه و در ركعت دوّم بعد از حمد سورهء منافقين خوانده شود .
مسأله 24 هر گاه در ركعت اوّل شروع به سورهء جمعه و در ركعت دوّم شروع به سورهء منافقين نمود ، احوط آن است كه به غير آنها عدول نكند .
مسأله 25 اگر در ركعت اوّل شروع به غير سورهء جمعه حتّى سورهء جحد يا توحيد نمود مىتواند عدول به سورهء جمعه بنمايد بلكه عدول به سورهء جمعه مستحبّ است در صورتى كه از نصف آن سوره نگذشته باشد ، و همچنين است اگر در ركعت دوّم شروع به سوره‌اى غير از سورهء منافقين نمود كه مىتواند از آن سوره به سورهء منافقين عدول نمايد در صورتى كه از نصف آن تجاوز نكرده باشد .
مسأله 26 در نماز جمعه دو قنوت مستحبّ است يكى در ركعت اوّل پيش از ركوع و دوّم در ركعت دوّم بعد از ركوع ، و در هر قنوت دعاهايى كه در قنوت نمازها خوانده مىشود

865

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 865
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست