responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 867


مسأله 32 هر گاه معلوم شود كه وقت براى نماز جمعه كم بوده حتّى براى درك يك ركعت ، نماز جمعه باطل و واجب است نماز ظهر را به جا آورد .
مسأله 33 اگر يقين داشته باشد كه وقت براى حتّى يك ركعت از نماز جمعه وسعت ندارد وقت جمعه گذشته و بايد نماز ظهر را بخواند ، و امّا اگر وقت براى يك ركعت يا كمتر از دو ركعت وسعت دارد ، اقوى آن است كه در حكم وسعت وقت است براى تمام نماز ، لكن احوط اين است كه به نماز جمعه در چنين وقتى اكتفاء نشود و نماز ظهر را هم بخواند .
مسأله 34 هر گاه مأموم يك ركعت از وقت را درك نمايد به اين كه به ركوع امام در ركعت دوّم برسد و قبل از اين كه امام سر از ركوع بردارد او در ركوع مستقرّ شود جمعه‌اش صحيح است ركعت اوّل خود را با ركعت دوّم امام و ركعت دوّم خود را به تنهايى بخواند ، و امّا اگر امام را بعد از گذشتن وقت جمعه درك كند يعنى امام يك ركعت نماز خود را در وقت بخواند و مأموم در ركعت دوّم به امام برسد ، در اين صورت صحّت نماز مأموم در نهايت اشكال است ، بلكه بطلانش خالى از قوّت نيست ، لكن بنا بر قول به وجوب تعيينى نماز جمعه احوط آن است كه نماز جمعه را رجاءً به جا آورده ، سپس نماز ظهر را هم بخواند .
< فهرس الموضوعات > شرايط نماز جمعه < / فهرس الموضوعات > شرايط نماز جمعه نماز جمعه چند شرط دارد :
< فهرس الموضوعات > شرط اوّل آن كه به جماعت باشد < / فهرس الموضوعات > شرط اوّل آن كه به جماعت باشد و فرادى صحيح نيستو همين كه مأموم در ركوع ركعت دوّم به امام برسد و اقتداء كند كفايت مىكند " 1 " و امّا جمعهء امام منعقد نمىشود مگر به اقتداء حد اقل عدد از كسانى كه حاضر در خطبه بودند در ركعت اوّل پس اگر امام شروع به نماز جمعه نمود ، و مأمومين در ركعت اوّل اقتداء ننمودند ، و در ركعت دوّم به امام ملحق شدند ، نماز جمعه منعقد نمىشود بلكه احوط اين است كه مأمومين در اقتداء كاهلى و سستى ننموده و از اوّل نماز اقتداء نمايند .
مسأله 35 هر گاه مأموم پيش از گفتن ذكر ركوع شكّ كند كه به ركوع امام رسيده يا نه بنا را بر نرسيدن بگذارد ، امّا اگر بعد از تمام شدن ذكر يا بعد از سر برداشتن از ركوع چنين شكَّى بنمايد به اين شكّ اعتنا نكند .
مسأله 36 هر گاه امام در اثناء نماز بميرد يا چيزى كه نماز را باطل مىكند بر او عارض شود مانند بىهوشى يا ديوانگى يا حدث يا غير اينها نماز مأمومين باطل نمىشود و كسى را كه داراى شرايط امامت باشد جلو بيندازند كه نماز را براى آنها تمام كند و احوط اين است كه كسى كه موفّق به گوش دادن خطبه نشده جلو نيفتد ، يا كسى كه خطبه را گوش داده ولى ديگرى بر او سبقت داشته و از اوّل خطبه گوش داده نيز جلو نيفتد ، اگر غير از اينها كسى نباشد احتياط آن است كه نماز جمعه را با آنها به جماعت تمام نموده و نماز ظهر را نيز به جا آورند .


" 1 " صافى : همين كه مأموم قبل از تكبير امام براى ركوع ركعت دوم برسد كفايت مىكند و اگر در ركوع ركعت دوم رسيد اقتدا نمايد و جمعه را تمام نموده احتياطاً نماز ظهر را هم به جا آورد

867

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 867
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست