responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 848


( 1 ) فاضل : و دومين ركعت نماز خود را به طور فرادى به جا مىآورد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) مكارم : خلاف احتياط است .
تبريزى : اگر قبل از ركوع ركعت دوم به امام برسد و اقتدا كند نمازش صحيح است ( به شرط آن كه وقت به اندازه‌اى باشد كه ركعت دوم او هم در وقت واقع شود ) در اين صورت ركعت دوم نماز خود را بطور فرادى به جا مىآورد و اگر در ركوع ركعت دوم امام را درك كند بايد به قصد رجاء اقتداء كند و ركعت دوم نماز خود را بطور فرادى به جا آورد لكن نمىتواند به آن اكتفاء كند و بايد نماز ظهر را هم به جا آورد .
اراكى : مسأله اگر مأموم به ركعت اوّل نماز جمعه نرسيد و به ركعت دوم هر چند در ركوع باشد خود را برساند ، صحيح است و ركعت دوم را خود با هر سوره‌اى كه بخواهد پس از سلام امام فرادى مىخواند و اگر مأموم در ركعت دوم پس از گفتن تكبيرة الاحرام و رفتن به ركوع شك كند كه ركوع امام را درك كرده يا نه نمازش باطل است و بايد نماز ظهر بخواند .
كيفيت نماز جمعه 23 نماز جمعه دو ركعت است و كيفيت آن مانند نماز صبح است و مستحب است كه حمد و سوره با صداى بلند خوانده شود و در ركعت اول بعد از حمد ، " سوره جمعه " و در ركعت دوم ، " سوره منافقون " را قرائت نمايند . اراكى : مسأله نماز جمعه دو ركعت است هم چون نماز صبح و به جاى نماز ظهر خوانده مىشود و داراى دو خطبه و شرايط خاصى است كه خواهد آمد . در نماز جمعه سورهء معيّنى معتبر نيست ولى مستحب است در ركعت اول پس از حمد ، سورهء جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد ، سورهء منافقون خوانده شود . احتياط آن است كه امام جمعه ، حمد و سورهء نماز جمعه را بلند بخواند .
24 نماز جمعه داراى دو قنوت است ، قنوت اول قبل از ركوع ركعت اول و قنوت دوم پس از ركوع ركعت دوم است . اراكى : مسأله در نماز جمعه ، دو قنوت مستحب است : يكى در ركعت اول قبل از ركوع كه پس از خواندن قنوت به ركوع رود و ديگرى در ركعت دوم بعد از ركوع كه پس از پايان قنوت به سجده رود .
25 نماز جمعه داراى دو خطبه است كه مانند اصل نماز ، واجب بوده و بايد توسط امام جمعه ايراد شود . بدون اين دو خطبه نماز جمعه محقق نمىشود . اراكى : مسأله خواندن دو خطبه و مقدّم بودن آنها بر نماز ، شرط صحت نماز جمعه است و اگر اخلال به هر دو يا يكى از آنها يا به تقديم آنها نمايد ، باطل است .
26 واجب است دو خطبه را قبل از نماز جمعه بخواند و اگر اول نماز جمعه را به جا آورد باطل است و در صورتى كه وقت باقى است بايد پس از ايراد خطبه ها مجدداً

848

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 848
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست