responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 849


نماز جمعه را بخواند ولى اگر نسبت به حكم مسأله جاهل بوده يا اشتباه كرده ، اعاده خطبه ها لازم نيست ( 1 ) بلكه اعاده نماز هم لازم نيست . ( 1 ) تبريزى : بنا بر احتياط واجب حتى در صورتى كه نسبت به حكم مسأله جاهل بوده يا اشتباه كرده باز بايد پس از ايراد خطبه ها مجدداً نماز جمعه را بخواند و چنانچه وقت باقى نيست بايد نماز ظهر را بخواند . مكارم : احتياط واجب اعادهء خطبه و نماز است .
اراكى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 25 .
27 جائز است ( 1 ) دو خطبه نماز جمعه قبل از ظهر شرعى ايراد شود به طورى كه پايان خطبه ها با ظهر شرعى مصادف باشد ولى احتياط مستحب آن است كه آنها را در وقت ظهر بخواند . ( 1 ) مكارم : احتياط واجب آن است كه بعد از ظهر بخوانند .
اراكى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 16 .
تبريزى : مسأله بنا بر احتياط واجب دو خطبه نماز جمعه بايد بعد از ظهر شرعى ايراد شود و خواندن آنها قبل از ظهر جايز نيست حتى اگر پايان خطبه ها با ظهر شرعى مصادف باشد .
28 در خطبه اول واجب است حمد الهى ، گر چه به هر لفظى كه حمد الهى محسوب شود جايز است ، ولى احتياط مستحب آن است كه به لفظ جلاله " الله " باشد و احتياط واجب ( 1 ) آن است كه پس از آن به ثناى الهى بپردازد و سپس به پيغمبر اسلام درود فرستد و واجب است مردم را به تقوى سفارش كند و يك سوره كوچك از قرآن را بخواند . و در خطبه دوم نيز حمد و ثناى الهى به صورتى كه ذكر شد و درود بر پيغمبر اسلام واجب است . و احتياط واجب ( 2 ) آن است كه در اين خطبه نيز به تقوى سفارش كند و سوره كوچكى از قرآن تلاوت نمايد . و احتياط مستحب و مؤكد ( 3 ) آن است كه در خطبهء دوم پس از درود بر پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم به ائمه معصومين عليهم السلام نيز درود بفرستد و براى مؤمنين استغفار كند . و بهتر است از خطبه هاى منسوب به امير المؤمنين عليه السلام يا آن چه از ائمه معصومين عليهم السلام وارد شده انتخاب كند . ( 1 ) ( 2 ) مكارم : بنا بر اقوى . ( 3 ) مكارم : احتياط واجب .
اراكى : مسأله بايد هر يك از دو خطبه مشتمل بر حمد الهى باشد و احتياط آن است كه با لفظ " الحمد لله " باشد و همچنين مشتمل بر ثناى خداى تعالى و صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و آل او عليهم السلام و نيز مشتمل بر موعظه و پند باشد و نيز سورهء كوچكى هم چون " قل هو الله " در آنها بخواند و در خطبه دوم علاوه بر آن چه گفته شد پيش از سوره صلوات بر ائمّهء مسلمين بفرستد و احتياط آن است كه به نام بر آنها صلوات بفرستد ، يعنى نام شريف آنها را از اول تا آخر ببرد و براى مردان و زنان مؤمن هم استغفار كند .

849

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 849
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست