معتقدند خدا در انسان يا موجود ديگرى حلول كرده ، و با آن يكى شده ، يا خدا را جسم بدانند احتياط واجب اجتناب از آنهاست . مكارم : مسأله 122 تمام فرقه هاى اسلامى پاكند مگر آنها كه با ائمّهء معصومين عليهم السلام عداوت و دشمنى دارند و خوارج و غلاة يعنى غلوّ كنندگان در حقّ ائمّه عليهم السلام . 9 شراب < صفحة فارغة > [ مسأله 111 شراب و هر چيزى كه انسان را مست مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 111 شراب و هر چيزى كه انسان را مست مىكند ، چنانچه به خودى خود روان باشد ، نجس است ، ( 1 ) و اگر مثل بنگ و حشيش ، روان نباشد اگر چه چيزى در آن بريزند كه روان شود ، پاك است . ( 1 ) زنجانى : و اگر مايعى زياد آن مست كننده باشد مقدار كم آن نيز نجس است . . خوئى ، تبريزى : شراب ( خوئى : و نبيذى كه مسكر است ) نجس است و بنا بر احتياط واجب هر چيزى كه انسان را مست مىكند ، چنانچه به خودى خود روان باشد نيز نجس است . . بهجت : شراب و هر چيزى كه زياد آن انسان را مست مىكند ، چنانچه به خودى خود مايع باشد نجس و خوردن آن حرام است اگر چه كم باشد يا مست كنندگىِ آن خفيف باشد . . سيستانى : مسأله شراب نجس است و غير آن از چيزهايى كه انسان را مست مىكند ، نجس نيست . مكارم : مسأله شراب و هر مايعى كه انسان را مست مىكند نجس است بنا بر احتياط واجب ، امّا اگر مثل بنگ و حشيش باشد كه مخدّر و مستىآور است و ذاتاً مايع نيست پاك است ، هر چند آن را با آب مخلوط كنند و به صورت مايع درآورند ، ولى استعمال آن به هر حال حرام است . < صفحة فارغة > [ مسأله 112 الكل صنعتى ] < / صفحة فارغة > مسأله 112 الكل صنعتى كه براى رنگ كردن درب و ميز و صندلى و مانند اينها به كار مىبرند ( 1 ) اگر انسان نداند از چيزى كه ( 2 ) مست كننده و روان است درست كردهاند ، پاك مىباشد ( 3 ) . ( 1 ) خوئى : تمام اقسامش پاك مىباشد . [ پايان مسأله ] تبريزى : كه خودش به تنهايى مست كننده نيست پاك مىباشد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) بهجت : به تنهايى . . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : اگر انسان نداند كه مست كننده است و يا نداند كه آن را ابتداء از چيز مست كنندهء روان درست كردهاند پاك است . زنجانى : اگر انسان نداند كه مست كننده است يا نه ، پاك است . فاضل : مسأله الكل سفيد و طبى كه الكل خالص مىباشد و مصارف طبى دارد پاك مىباشد . مگر اين كه از شراب و فقاع گرفته شده باشد كه در اين صورت نجس است . همچنين مواد پاك كننده ديگر كه از مشتقات الكل است و در مراكز درمانى كاربرد دارد پاك مىباشد .