( 2 ) تبريزى : و جايز است در قبرستان مسلمانان دفن شود و واجب است مثل ساير مسلمانها غسل داد و نماز خواند و دفن كرد . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : اگر امارهاى بر اسلام او نباشد و در بلاد اسلام هم نباشد ، احكام ديگر مسلمانان را ندارد ، مثلًا زن مسلمان نمىتواند با او ازدواج كند . . زنجانى : مسأله كسى كه معلوم نيست مسلمان است يا نه ، چنانچه سابقاً كافر بوده ، نجس است و چنانچه سابقاً مسلمان بوده پاك بوده و ساير احكام مسلمان را داراست و چنانچه حالت سابقهء او معلوم نباشد ، پاك مىباشد ولى احكام ديگر مسلمان را ندارد ، مثلًا نمىتواند زن مسلمان بگيرد و بايد در قبرستان مسلمانان دفن نشود ، مگر آن كه در سرزمين اسلام باشد كه ظاهراً تمام احكام مسلمان بر وى بار مىشود . مكارم : مسأله كسى كه در جامعهء اسلامى زندگى مىكند و از اعتقادات او خبر نداريم ، پاك است و جستجو و تفتيش لازم نيست و نيز در جوامع غير اسلامى چنانچه افرادى باشند كه معلوم نباشد مسلمان هستند يا كافر ، پاكند . < صفحة فارغة > [ مسأله 110 سب النبى ص ] < / صفحة فارغة > مسأله 110 اگر مسلمانى ( 1 ) به يكى از دوازده امام عليهم السلام دشنام دهد ، يا با آنان دشمنى داشته باشد ، نجس است ( 2 ) . ( 1 ) بهجت : اگر كسى اعمّ از مسلمان و غير مسلمان . . ( 2 ) نورى : و همچنين است غلاة ، يعنى كسانى كه يكى از ائمه عليهم السلام را خدا مىخوانند يا مىگويند خدا در او حلول كرده است . خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : مسأله شخصى كه به يكى از دوازده امام عليهم السلام ( زنجانى : به يكى از معصومين عليهم السلام ) از روى دشمنى دشنام دهد ، نجس است ( زنجانى : بلكه بنا بر احتياط ، از كسى كه بدون دشمنى هم دشنام دهد اجتناب شود ) . مكارم : مسأله هر گاه كسى پناه بر خدا به خدا يا پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم يا يكى از ائمّهء معصومين عليهم السلام يا فاطمه زهرا عليها السلام دشنام و ناسزا گويد يا عداوت داشته باشد كافر است . مسائل اختصاصى فاضل : مسأله 115 اهل كتاب ( يهودى و نصارى و مجوس ) پاك مىباشند . فاضل : مسأله 116 مرتدّ از لحاظ نجس و پاكى حكم گروهى را دارد كه به دين آنها درآمده است ، بنا بر اين اگر مشرك شده باشد نجس و اگر به دين يهودى و نصرانى گرويده باشد محكوم به طهارت است . مكارم : مسأله 120 كسانى كه در حقّ على عليه السلام و ساير امامان عليهم السلام غلوّ كنند يعنى آن بزرگواران را خدا بدانند يا صفات مخصوص خدايى براى آنها قائل باشند كافرند . مكارم : مسأله 121 كسانى كه عقيده به وحدت وجود دارند يعنى مىگويند در عالم هستى يك وجود بيش نيست و آن خدا است و همهء موجودات عين خدا هستند ، و كسانى كه