responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 81

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


همچنين الكل صنعتى كه همان الكل سفيد به اضافه مقدارى مواد سمّى است و كاربرد صنعتى دارد پاك مىباشد . ادكلن و مواد صنعتى ديگر نيز كه مشتمل بر الكل مىباشد پاك است .
سيستانى : مسأله الكل ؛ چه صنعتى ، چه طبّى ، به تمام اقسامش پاك است .
مكارم : مسأله الكل طبّى و صنعتى كه انسان نمىداند از چيز مست كنندهء مايع گرفته شده پاك است ، همچنين ادكلن و عطرها و داروهايى كه با الكل طبّى يا صنعتى مخلوط است .
مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 125 الكلهايى كه ذاتاً قابل شرب نيست يا جنبهء سمّى دارد ، نجس نيست ، ولى هر گاه آن را رقيق كنند و مشروب و مُسكر باشد ، نوشيدنش حرام است و احتياطاً حكم نجس دارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 113 اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد ] < / صفحة فارغة > مسأله 113 اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد ، حرام ، ولى نجس نيست مگر آن كه معلوم شود كه مست كننده است ( 1 ) و اگر به واسطهء پختن جوش بيايد خوردنش حرام است ولى نجس نيست . ( 1 ) اراكى : اگر انگور و آب انگور به خودى خود جوش بيايد ، حرام و پاك بودن آن محل اشكال است . .
خوئى ، فاضل ، تبريزى : مسأله اگر انگور و آب انگور به خودى خود يا به واسطهء پختن جوش بيايد ، پاك است ولى خوردن آن حرام است .
گلپايگانى ، صافى : و آن چه به آتش جوش آمده اگر به آتش ، دو ثلث آن كم شود حلال مىشود و آن چه به غير آتش جوش آمده به سركه شدن حلال مىشود .
زنجانى : خوردن آن حرام و بنا بر احتياط نجس مىباشد .
مكارم : مسأله هر گاه آب انگور به خودى خود جوش آيد ( جوش آمدنى كه معمولًا مقدّمهء شراب شدن است ) نجس و حرام است ، ولى اگر با حرارت آتش يا غير آن به جوش آيد نجس نيست ، ولى خوردنش حرام است همچنين آب خرما و مويز و كشمش بنا بر احتياط واجب .
نورى : مسأله اگر آب انگور به خودى خود جوش بيايد نجس است و اگر بواسطه پختن جوش بيايد ، خوردنش حرام است ؛ ولى نجس نيست . و اگر به واسطهء جوشاندن به آتش ، دو سوّم آن كم شود حرام بودن آن نيز بر طرف مىشود .
بهجت : مسأله اگر انگور و آب انگور به واسطهء پختن يا غير آن ، جوش بيايد ، بنا بر اقوى و احوط ، نجس و خوردنش حرام است و بايد از آن اجتناب نمود .
سيستانى : مسأله اگر آب انگور به خودى خود يا به واسطهء پختن جوش بيايد ، پاك ، ولى خوردن آن حرام است و همچنين انگور جوشيده ، بنا بر احتياط واجب حرام است ولى نجس نيست .
< صفحة فارغة > [ مسأله 114 خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند ] < / صفحة فارغة > مسأله 114 خرما و مويز و كشمش و آب آنها اگر جوش بيايند ، پاك و خوردن آنها حلال است ( 1 ) . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : اگر چه احتياط غير لازم آن است كه از آنها اجتناب كنند .
نورى ، زنجانى : اگر چه احتياط مستحب آن است كه از آنها اجتناب كنند .

81

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 81
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست