responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 790


چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته و اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد ( 1 ) ، مستحب است به نيت نماز مستحبى ، نماز را دو ركعتى تمام كند و خود را به جماعت برساند ( 2 ) . ( 1 ) مكارم : هر گاه مشغول نماز واجب است و جماعت برپا شود ، چنانچه وارد ركعت سوّم نشده و مىترسد اگر نماز را تمام كند به جماعت نرسد . . ( 2 ) زنجانى : و اگر با تمام كردن نماز مستحبى هم نمىتواند خود را به جماعت برساند ، نماز مستحبى را بشكند و خود را به جماعت برساند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1451 اگر نماز امام تمام شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 1451 اگر نماز امام تمام شود و مأموم مشغول تشهد يا سلام اول باشد ، لازم نيست نيت فرادى كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 1452 كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده ] < / صفحة فارغة > مسأله 1452 كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده وقتى امام تشهد ركعت آخر را مىخواند ، مىتواند برخيزد و نماز را تمام كند ( 1 ) و يا انگشتان دست و سينهء پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) مكارم : احتياط آن است كه صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد . [ پايان مسأله ] فاضل : مىتواند نيّت فرادى كند و برخيزد و نماز را تمام كند . .
گلپايگانى ، صافى : مسأله كسى كه يك ركعت از امام عقبمانده بنا بر احتياط واجب بايد وقتى امام تشهّد ركعت آخر را مىخواند ، انگشتان دست و سينهء پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام تشهّد نماز را بگويد و بعد برخيزد و واجب نيست صبر كند تا امام سلام بگويد .
خوئى ، سيستانى ، تبريزى : بهتر آن است كه . .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى : صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و اگر در همان جا بخواهد قصد انفراد نمايد مانعى ندارد ( خوئى ، تبريزى : ولى چنانچه از اوّل قصد انفراد داشته ، محلّ اشكال است ) .
زنجانى : مسأله كسى كه از امام عقب مانده ، وقتى امام تشهد ركعت آخر را مىخواند اگر در ركعتى باشد كه تشهد ندارد ، تشهد را با امام مىخواند و بنا بر احتياط انگشتان دست و سينهء پا را به زمين بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ركعت آخر را بخواند ، ولى مىتواند قصد فرادى كرده تشهد نخوانده برخيزد .
شرايط امام جماعت < صفحة فارغة > [ مسأله 1453 امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعهء دوازده امامى و عادل و حلالزاده باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1453 امام جماعت بايد بالغ و عاقل و شيعهء دوازده امامى و عادل و حلالزاده باشد و نماز را به طور صحيح بخواند ( 1 ) و نيز اگر مأموم مرد است امام او هم بايد مرد باشد ( 2 ) و اقتدا كردن بچهء مميز كه خوب و بد را مىفهمد به بچهء مميز ديگر جايز نيست ( 3 ) و احتياط واجب آن است كه امام زن نيز مرد باشد .

790

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 790
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست