responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 791

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


( 1 ) فاضل : و نيز امام جماعت بايد مرد باشد حتى براى زنان بنا بر احتياط واجب و اقتدا كردن بچهء مميز كه خوب و بد را مىفهمد به بچهء مميز ديگر مانعى ندارد . ( 2 ) گلپايگانى : بلكه در غير نماز ميّت احتياط لازم آن است كه زن امامت نكند هر چند مأموم زن باشد . . صافى : و در غير نماز ميت امامت زن بر زنها كراهت دارد . .
زنجانى : و اقتدا كردن به بچه مميّز كه خوب و بد را مىفهمد ، بنا بر احتياط واجب صحيح نيست ؛ ولى بچه مميّز ، مىتواند در نماز جماعت شركت كرده و اقتدا نمايد و احكام جماعت هم بر آن بار مىشود .
مكارم : ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد . و هر انسانى حلالزاده است خواه مسلمان يا غير مسلمان ، مگر اين كه خلاف آن ثابت شود .
سيستانى : و صحّت اقتداء به بچّهء ده ساله اگر چه خالى از وجه نيست ولى خالى از اشكال هم نمىباشد و عدالت اين است كه واجبات را انجام دهد و محرمات را ترك كند و نشانهء آن حُسن ظاهر است اگر انسان اطلاع از خلاف آن نداشته باشد . ( 3 ) اراكى ، گلپايگانى ، صافى : مانعى ندارد . [ پايان مسأله ] خوئى ، تبريزى ، نورى : مانعى ندارد ، اگر چه آثار جماعت بر او مترتّب نمىشود .
بهجت : مسأله امام جماعت بايد شيعهء دوازده امامى ، عاقل ، عادل و حلالزاده باشد و نماز را به طور صحيح بخواند و بنا بر احتياط بايد بالغ باشد و نيز اگر مأموم مرد است ، امام او هم بايد مرد باشد .
مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 1171 عدالت معتبر در امام جماعت عبارت است از حسن ظاهر يعنى دورى جستن از گناهان كبيره به طورى كه ظاهر احوال شخص به طور ظنّى دلالت كند كه او بناى بر ترك گناه دارد نه آن كه اتفاقاً چند روزى گناه را ترك كرده باشد . و مأموم بايد اين حسن ظاهر را احراز كند و اصرار بر گناهان صغيره به منزله گناه كبيره است .
بهجت : مسأله 1173 اگر امام جماعت در بين نماز از قيام عاجز شد لازم است مأموم نيت فرادى كند و نماز خود را بخواند و همچنين است هر نقصى كه مانع از اقتدا است .
مكارم : مسأله 1268 " عدالت " ، يك حالت خداترسى باطنى است كه انسان را از انجام گناه كبيره و تكرار گناه صغيره باز مىدارد و همين اندازه كه با كسى معاشرت داشته باشيم و گناهى از او نبينيم ، نشانهء وجود عدالت است و اين را " حُسن ظاهر " كه حاكى از ملكهء باطن است ، مىگويند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1454 امامى را كه عادل مىدانسته ] < / صفحة فارغة > مسأله 1454 امامى را كه عادل مىدانسته ( 1 ) ، اگر شك كند به عدالت خود باقى است يا نه ، مىتواند به او اقتدا نمايد ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) فاضل : عدالت امام جماعت بايد براى مأموم محرز باشد و با شك در اصل عدالت نمىتوان به او اقتدا كرد و در صورتى كه امام را عادل مىدانسته . . ( 2 ) مكارم : مگر اين كه يقين به خلاف پيدا شود .

791

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 791
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست