responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 747


< صفحة فارغة > [ س 702 نماز و روزهء كسى كه سالهاى زيادى در سرزمينى كه وطن او نيست ، زندگى مىكند ] < / صفحة فارغة > س 702 : نماز و روزهء كسى كه سالهاى زيادى ( نه سال ) در سرزمينى كه وطن او نيست ، زندگى مىكند ، و در حال حاضر ممنوع الورود به وطن خود است ، ولى يقين دارد كه روزى به آن باز خواهد گشت ، چه حكمى دارد ؟
ج : نماز و روزهء او در كشورى كه فعلًا در آن ساكن است ، حكم نماز و روزهء ساير مسافرين را دارد .
< صفحة فارغة > [ س 703 قصد توطن ] < / صفحة فارغة > س 703 : شش سال از عمرم را در روستايى و هشت سال را در شهرى گذرانده و در حال حاضر براى تحصيل به مشهد آمده‌ام ، نماز و روزه‌ام در هر يك از اين مكانها چه حكمى دارد ؟
ج : تا از روستاى محل تولد اعراض نكرده‌ايد ، براى شما نسبت به نماز و روزه ، حكم وطن را دارد و در مشهد تا قصد توطن در آن نكرده‌ايد ، حكم مسافر را داريد ، و شهرى هم كه چندين سال در آن ساكن بوده‌ايد ، اگر آن را به عنوان وطن انتخاب كرده باشيد ، تا از آن اعراض نكرده‌ايد ، حكم وطن را براى شما دارد و در غير اين صورت در آن حكم مسافر را خواهيد داشت .
تبعيت زن و اولاد در وطن < صفحة فارغة > [ س 704 تبعيت زن از وطن شوهر ] < / صفحة فارغة > س 704 : آيا زن در وطن و اقامت تابع شوهر است ؟
ج : مجرد زوجيّت موجب تبعيّت قهرى نمىشود ، و زن مىتواند در انتخاب وطن و قصد اقامت تابع شوهر خود نباشد . بله ، اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده همسرش باشد ، قصد شوهرش براى او كافى است و شهرى كه همسرش با او براى زندگى دائم و به قصد توطن به آنجا رفته است ، وطن وى هم محسوب مىشود و همچنين اعراض شوهر او از وطن مشتركشان با خروج از آن و رفتن به جائى ديگر ، اعراض او از وطن هم محسوب مىگردد ، و براى اقامت ده روز در سفر ، اطلاع او از قصد شوهرش مبنى بر اقامت ده روز با اين فرض كه وى تابع ارادهء شوهر است براى وى كافى است ، بلكه اگر مجبور به همراهى با شوهرش در مدت اقامت در آنجا باشد ، نيز حكم همين است .
< صفحة فارغة > [ س 705 جوانى با زنى از شهرى ديگر ازدواج نموده است ] < / صفحة فارغة > س 705 : جوانى با زنى از شهرى ديگر ازدواج نموده است ، هنگامى كه اين زن به خانه پدرش مىرود ، نمازش قصر است يا تمام ؟
ج : تا زمانى كه از وطن اصلى خود اعراض نكرده ، نمازش در آنجا تمام است .
< صفحة فارغة > [ س 706 تابعيت زن و فرزندان ] < / صفحة فارغة > س 706 : آيا زن و فرزندان مشمول مسأله " ( 1284 ) " رسالهء حضرت امام " قدس سره " هستند ؟ يعنى در تحقق سفر آنها قصد سفر توسط آنان شرط نيست ؟ و آيا وطن پدر موجب تمام بودن نماز كسانى كه تابع وى هستند ، مىگردد ؟
ج : اگر در سفر تابع پدر و لو قهراً باشند ، قصد پدر براى پيمودن مسافت در صورت اطلاع آنان از آن كافى است . ولى در انتخاب وطن و اعراض از آن ، اگر در تصميمگيرى و زندگى مستقل نباشند ، يعنى بر حسب طبيعت و ارتكازشان تابع ارادهء پدر باشند ، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن جديد كه پدر با آنها براى زندگى دائمى به آن جا رفته است ، تابع وى خواهند بود .

747

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 747
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست