responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 748


< فهرس الموضوعات > احكام بلاد كبيره < / فهرس الموضوعات > احكام بلاد كبيره < صفحة فارغة > [ س 707 بلاد كبيره ] < / صفحة فارغة > س 707 : نظر جناب عالى در بارهء شهرهاى بزرگ از جهت قصد توطن يا اقامت ده روز در آنها چيست ؟
ج : در احكام مسافر و قصد توطن و قصد اقامت ده روز فرقى بين شهرهاى بزرگ و معمولى نيست و حتى با قصد توطن در يك شهر بزرگ و مدتى در آنجا ماندن ، بدون معين كردن محلهء خاصى از آن ، تمام آن شهر حكم وطن را در بارهء او پيدا خواهد كرد . همچنين اگر قصد اقامت ده روز در مانند اين شهر نمايد ، بدون اين كه محلهء خاصى از آن را قصد نمايد ، حكم تمام بودن نماز و صحّت روزه در مورد او در تمام محله هاى آن شهر جارى خواهد بود .
< صفحة فارغة > [ س 708 بلاد كبيره ] < / صفحة فارغة > س 708 : شخصى از فتواى امام " قدس سره " در مورد اين كه تهران از بلاد كبيره است ، مطلع نبوده و پس از پيروزى انقلاب اسلامى به فتواى امام " قدس سره " علم پيدا كرده است ، نماز و روزه‌اى را كه به نحو متعارف به جا آورده ، چه حكمى دارد ؟
ج : اگر در حال حاضر بر تقليد امام " قدس سره " در آن مسأله باقى باشد ، واجب است كه اعمال گذشته‌اش را كه با فتواى امام " قدس سره " منطبق نيست ، تدارك نمايد ، به اين معنى كه نمازهايى را كه به جاى شكسته ، تمام خوانده به صورت شكسته قضا كند و روزه هايى را كه در حال مسافرت گرفته است ، قضا نمايد .
< فهرس الموضوعات > نماز قضا < / فهرس الموضوعات > نماز قضا < صفحة فارغة > [ نماز قضا از رساله حضرت امام ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ مسأله 1370 كسى كه نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده ] < / صفحة فارغة > مسأله 1370 كسى كه نماز واجب ( 1 ) خود را در وقت آن نخوانده بايد قضاى آن را به جا آورد ، اگر چه در تمام وقت نماز ، خواب مانده يا به واسطهء مستى ( 2 ) نماز نخوانده باشد ( 3 ) ، ولى نمازهاى يوميه‌اى را كه زن در حال حيض يا نفاس نخوانده ، قضا ندارد ( 4 ) . ( 1 ) سيستانى : نماز يوميه . . ( 2 ) مكارم : به واسطهء بيمارى يا مستى . . ( 3 ) مكارم : امّا كسى كه در تمام وقت بىهوش بوده قضا بر او واجب نيست ، همچنين كافرى كه مسلمان شده و زنى كه در حال حيض يا نفاس بوده .
بهجت : ولى كسى كه در تمام وقت نماز هنوز بالغ نشده و يا ديوانه و يا بىهوش است و يا زنى كه در تمام وقت نماز در حال حيض يا نفاس است ، نمازى كه اينها نخوانده‌اند قضا ندارد مگر اين كه قبل از تمام شدن وقت نماز ، اين افراد از چنين حالى خارج شوند يعنى شخص غير بالغ به تكليف برسد و بيهوش به هوش آيد و زن از حيض و نفاس پاك شود و مجنون عاقل شود كه در اين صورت ، نمازى را كه لا اقل يك ركعت از آن را و لو با تيمّم و حذف مستحبّات ، در وقت مىتوانسته بخواند و نخوانده ، بايد قضا نمايد .
سيستانى : و همچنين است هر نماز واجب ديگرى كه آن را در وقتش نخواند ، حتَّى بنا بر احتياط لازم نمازى را كه در وقت معيّنى به نذر بر او واجب شده ؛ ولى نماز عيد فطر و قربان قضا ندارند و همچنين نمازهايى را كه زن در حال حيض يا نفاس نخوانده قضا ندارد چه نمازهاى يوميه باشد چه غير آن و حكم قضا در نماز آيات خواهد آمد . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : و همچنين كسى كه در تمام وقت ( صافى : بدون عمد ) بىهوش بوده قضا بر او واجب نيست .

748

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 748
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست