responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 598


< صفحة فارغة > [ مسأله 1103 مستحبّ است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1103 مستحبّ است در حال تشهد بر ران چپ بنشيند و روى پاى راست را به كف پاى چپ بگذارد و پيش از تشهد بگويد : " الْحَمْدُ لِلَّه " يا بگويد : " بِسْمِ الله وَبِالله وَالْحَمْدُ لله وَخَيْرُ الأَسْماء لله " و نيز مستحب است دستها را بر رانها بگذارد و انگشتها را به يك ديگر بچسباند و به دامان خود نگاه كند و بعد از تمام شدن تشهد بگويد ( 1 ) : " وَتَقَبَّلْ شَفاعَتَه وَارْفَعْ دَرَجَتَه " ( 2 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : بعد از صلوات در تشهد بگويد . .
مكارم ، صافى : بعد از تمام شدن تشهّدِ اوّل بگويد . . ( 2 ) مكارم : [ يعنى : ] " خداوندا شفاعت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را به پذير و درجهء او را بالاتر ببر " .
فاضل : و احتياط اين است كه در تشهد دوّم اين جمله را به قصد قربت مطلقه بگويد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1104 زنها در وقت خواندن تشهد رانها را به هم بچسبانند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1104 مستحب است زنها در وقت خواندن تشهد ، رانها را به هم بچسبانند . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : مكارم و بهجت نيست سلام نماز < صفحة فارغة > [ مسأله 1105 بعد از تشهد ركعت آخر ] < / صفحة فارغة > مسأله 1105 بعد از تشهد ركعت آخر نماز مستحب است در حالى كه نشسته و بدن آرام است بگويد : " السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُه " ( 1 ) و بعد از آن بايد بگويد : " السَّلامُ عَليْكُمْ " و احوط استحبابى آن است كه ( 2 ) " وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُه " را اضافه نمايد ، يا بگويد : " السَّلامُ عَلَيْنا وَعَلَى عِبادِ الله الصّالِحِينَ " . ( 1 ) گلپايگانى ، فاضل ، صافى : و بعد از آن واجب است بگويد : " السّلام عليكم و رحمة الله و بركاته " يا بگويد : " السّلام علينا و على عباد الله الصّالحين " ولى اگر اين سلام را بگويد احتياط واجب آن است كه بعد از آن " السّلام عليكم و رحمة الله و بركاته " را هم بگويد ( صافى : چنان كه وجوب گفتن " و رحمة الله و بركاته " اضافه بر " السلام عليكم " نيز بنا بر احتياط است ) .
خوئى ، تبريزى : و بعد از آن بايد بگويد : " السّلام علينا و على عِبادِ الله الصّالحين " و يا بگويد : " السّلام عليكم " و مستحبّ است كه به جملهء " السّلام عليكم " جملهء " و رحمة الله و بركاته " را اضافه نمايد و هر دو صيغه را بگويد .
سيستانى : و بعد از آن بايد بگويد : " السّلام عليكم " و احتياط مستحبّ آن است كه جملهء " و رحمة الله و بركاته " را به آن اضافه كند و يا آن كه بگويد : " السّلام علينا و على عباد الله الصّالحين " ولى اگر اين سلام را بگويد ، احتياط واجب آن است كه بعد از آن " السّلام عليكم " را هم بگويد .
زنجانى : و بعد از آن بايد بگويد : " السَّلامُ عَلَيْنا وَعَلى عِبادِ الله الصَّالِحينَ " و يا بگويد : السَّلامُ عَلَيْكُمْ " و احتياط مستحب آن است كه به جملهء " السَّلامُ عَلَيْكُمْ " عبارت " وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُه " را اضافه نمايد و به صيغهء اول ( " السَّلامُ عَلَيْنا وَعَلى عِبادِ الله الصَّالِحينَ " ) اكتفا نكند و مستحب است هر دو صيغه را بگويد . ( 2 ) نورى : بنا بر احتياط واجب . .
اراكى : مسأله بعد از تشهّد ركعت آخر نماز در حالى كه نشسته و بدن آرام است بايد

598

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 598
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست