responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 599


بگويد : " السّلام عليكم و رحمة الله و بركاته " يا بگويد : " السّلام علينا و على عباد الله الصّالحين " . و مقدار واجب سلام يكى از اين دو است و اگر سلام اوّل را بگويد ، دوّمى مستحبّ است و اضافه كردن " و رحمة الله و بركاته " بعد از " السّلام عليكم " واجب نيست گر چه احتياط مستحبّ است ، و مستحبّ است پس از تشهّد و قبل از سلام نماز بگويد : " السّلام عليك أيّها النّبيّ و رحمة الله و بركاته " .
مكارم : مسأله در ركعت آخر تمام نمازها بعد از تشهّد واجب است سلام بگويد ، و سلام داراى سه صيغه است : " السّلام عليك أيّها النّبيّ و رحمة الله و بركاته " ، " السّلام علينا و على عباد الله الصّالحين " ، " السّلام عليكم و رحمة الله و بركاته " . سلام واجب همان سلام سوّم است و مىتواند به آن قناعت كند ولى اكتفا به سلام دوّم به تنهايى مشكل است و سلام اوّل از مستحبّات است .
بهجت : مسأله بعد از تشهد ركعت آخر نماز در حالى كه نشسته و بدن آرام است بايد سلام نماز را بگويد و مستحب است ابتدا بگويد : " السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته " و بعد از آن بايد بگويد : " السّلام علينا و على عباد الله الصّالحين " و يا اين كه بگويد : " السّلام عليكم " و بنا بر اظهر مستحبّ است ، بلكه موافق احتياط است كه بعد از آن بگويد : " و رحمة الله و بركاته " . و بهتر آن است كه هر سه سلام را به ترتيبى كه ذكر شد ، بگويد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 1106 اگر سلام نماز را فراموش كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 1106 اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد كه صورت نماز به هم نخورده و كارى هم كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند مثل پشت به قبله كردن انجام نداده ، بايد سلام را بگويد و نمازش صحيح است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست < صفحة فارغة > [ مسأله 1107 اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد ] < / صفحة فارغة > مسأله 1107 اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعى يادش بيايد كه صورت نماز به هم خورده است ( 1 ) ، چنانچه پيش از آن كه صورت نماز به هم بخورد كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند ، مثل پشت به قبله كردن انجام نداده باشد نمازش صحيح است و اگر پيش از آن كه صورت نماز به هم بخورد ، كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند انجام داده باشد ( 2 ) بنا بر احتياط نمازش باطل است ، گر چه صحيح بودن آن خالى از قوّت نيست . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) اراكى : و يا كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند مثل پشت به قبله كردن انجام داده باشد بنا بر احتياط واجب بايد نماز را دوباره بخواند و اگر پيش از آن كه صورت نماز به هم بخورد يادش بيايد و كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مىكند انجام نداده باشد بايد سلام را بگويد و نمازش صحيح است .
خوئى ، تبريزى ، زنجانى ، سيستانى : يا آن كه كارى كه عمدى و سهوى آن ، نماز را باطل مىكند مثل پشت به قبله كردن انجام داده باشد ، نمازش صحيح است . [ پايان مسأله ] ( 2 ) گلپايگانى ، صافى ، نورى : نمازش باطل است .
مكارم : احتياط واجب آن است كه نماز را اعاده كند .

599

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 599
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست