( 1 ) فاضل ، زنجانى : مستحب است قبل از تكبيرة الإحرام بگويد : . . مكارم : مستحب است بعد از تكبيرة الاحرام به قصد رجاء اين دعا را بخوانند : . . سيستانى : خوب است قبل از تكبيرة الاحرام به قصد رجاء بگويد : . . < صفحة فارغة > [ مسأله 955 مستحب است موقع گفتن تكبير اول نماز ] < / صفحة فارغة > مسأله 955 مستحب است موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاى بين نماز ، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد ( 1 ) . ( 1 ) بهجت : دستها را تا مقابل گوشها يا مقابل صورت يا گونه ها يا مقابل پايين گردن بالا ببرد . و نبايد دستها را از مقابل گوشها و سر بالاتر ببرد ؛ و مستحب است در نماز جماعت امام تكبير را بلند و مأموم آهسته بگويد . < صفحة فارغة > [ مسأله 956 اگر شك كند كه تكبيرة الاحرام را گفته يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 956 اگر شك كند كه تكبيرة الاحرام را گفته يا نه چنانچه مشغول خواندن چيزى ( 1 ) شده ، به شك خود اعتنا نكند و اگر چيزى نخوانده ، بايد تكبير را بگويد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : چيزى از قرائت . . فاضل : چيزى از قرائت يا ذكرهاى مستحب قبل از آن مثل استعاذه . . < صفحة فارغة > [ مسأله 957 اگر بعد از گفتن تكبيرة الاحرام شك كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 957 اگر بعد از گفتن تكبيرة الاحرام شك كند كه آن را صحيح گفته يا نه ، بايد به شك خود اعتنا نكند ( 1 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) فاضل : ولى مستحبّ است نماز را تمام كند و دوباره بخواند . اراكى : بنا بر احتياط واجب نماز را تمام كند و دوباره بخواند . گلپايگانى ، صافى : چنانچه مشغول خواندن چيزى شده به شك خود اعتنا نكند و همچنين است اگر چيزى نخوانده و لكن احتياط مستحبّ آن است كه در اين صورت نماز را تمام كند و دوباره بخواند . خوئى ، تبريزى ، سيستانى : چه مشغول خواندن چيزى شده باشد يا نه ، به شك خود اعتنا نكند . زنجانى : چه مشغول چيزى شده باشد يا نه ، به احتياط واجب تكبيرة الاحرام او محكوم به بطلان است و احتياط مستحب آن است كه نماز را تمام كرده ، و دوباره اعاده كند ؛ ولى مىتواند آن را قطع كرده ، اعاده كند . قيام ( ايستادن ) < صفحة فارغة > [ مسأله 958 قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام ] < / صفحة فارغة > مسأله 958 قيام در موقع گفتن تكبيرة الاحرام ( 1 ) و قيام پيش از ركوع كه آن را قيام متصل به ركوع مىگويند ركن است ، ولى قيام در موقع خواندن حمد و سوره و قيام بعد از ركوع ركن نيست ( 2 ) و اگر كسى آن را از روى فراموشى ترك كند ، نمازش صحيح است . ( 1 ) بهجت : بنا بر ظاهر . . ( 2 ) مكارم : واجب است امّا ركن نيست . [ پايان مسأله ] زنجانى : مسأله قيام پيش از ركوع ، كه آن را قيام متصل به ركوع مىگويند ، ركن است ،