responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 537


و مراد از آن ، از حالت ايستاده به ركوع رفتن است و لازم نيست پس از اتمام قرائت ، مقدارى صبر كند و سپس به ركوع برود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 959 واجب است پيش از گفتن تكبير و بعد از آن مقدارى بايستد ] < / صفحة فارغة > مسأله 959 واجب است پيش از گفتن تكبير و بعد از آن مقدارى بايستد تا يقين كند كه در حال ايستادن تكبير گفته است . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : مكارم و بهجت نيست زنجانى : مسأله قيام در موقع تكبيرة الاحرام مانند خود تكبيرة الاحرام واجب است و ظاهراً ركن نيست و قيام در موقع خواندن حمد و سوره و قيام بعد از ركوع واجب است ولى بىترديد ركن نيست و اگر كسى آن را از روى فراموشى ترك كند نمازش صحيح است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 960 اگر ركوع را فراموش كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 960 اگر ركوع را فراموش كند و بعد از حمد و سوره بنشيند ( 1 ) و يادش بيايد كه ركوع نكرده ، بايد بايستد و به ركوع رود و اگر بدون اين كه بايستد ، به حال خميدگى به ركوع برگردد ( 2 ) ، چون قيام متّصل به ركوع را به جا نياورده ( 3 ) ، نماز او باطل است . ( 1 ) فاضل : بعد از حمد و سوره به نيت سجده خم شود . . ( 2 ) زنجانى : كفايت نمىكند ، بلكه بايد بايستد و دوباره ركوع كند و اگر اين كار را نكند نمازش باطل است . ( 3 ) سيستانى : كفايت نمىكند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 961 موقعى كه ايستاده است ] < / صفحة فارغة > مسأله 961 موقعى كه ايستاده است ( 1 ) بايد بدن را حركت ندهد ( 2 ) و به طرفى خم نشود و به جايى تكيه نكند ولى اگر از روى ناچارى باشد ، يا در حال خم شدن براى ركوع پاها را حركت دهد اشكال ندارد . ( 1 ) صافى : موقعى كه براى تكبيرة الاحرام يا قرائت ايستاده است . . ( 2 ) بهجت : عمداً حركت ندهد . .
خوئى ، زنجانى : مسأله موقعى كه براى تكبيرة الاحرام يا قرائت ايستاده است ، بايد بدن را حركت ندهد و به طرفى خم نشود ، و بنا بر احتياط در حال اختيار به جايى تكيه نكند ولى اگر از روى ناچارى باشد اشكالى ندارد .
سيستانى : بايد راه نرود و به طرفى خم نشود و بنا بر احتياط لازم بدن را حركت ندهد و در حال اختيار به جايى تكيه نكند . .
تبريزى : بنا بر احتياط به جايى تكيه نكند . .
مكارم : مسأله در موقع قيام نبايد بدن و پاها را حركت دهد و به طرفى خم شود يا به جايى تكيه كند ، ولى اگر از روى ناچارى باشد ، مانعى ندارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 962 اگر موقعى كه ايستاده ] < / صفحة فارغة > مسأله 962 اگر موقعى كه ايستاده ، از روى فراموشى بدن را حركت دهد ( 1 ) ، يا به طرفى خم شود ، يا به جايى تكيه كند ، اشكال ندارد ( 2 ) ولى در قيامِ موقعِ گفتن تكبيرة الاحرام و قيامِ متصل به ركوع اگر از روى فراموشى هم باشد ، بنا بر احتياط واجب ( 3 ) ، بايد نماز را تمام كند و دوباره بخواند ( 4 ) . ( 1 ) سيستانى : از روى فراموشى قدرى راه برود . .

537

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 537
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست