responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 458


نماز بخواند ، يا نگهداشتن آن به قصد رساندن به مالك در اولين فرصت باشد ، نمازش صحيح است . ( 2 ) زنجانى : ولى غاصب در صورتى كه اگر لباس را غصب نمىكرد ، لازم نبود در آن لباس نماز بخواند ، كه در اين صورت بنا بر احتياط مستحب نمازش باطل است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 820 اگر با عين پولى كه خمس يا زكات آن را نداده لباس بخرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 820 اگر با عين پولى كه خمس يا زكات آن را نداده لباس بخرد ( 1 ) ، نماز خواندن در آن لباس باطل است ( 2 ) و همچنين است اگر به ذمه بخرد و در موقع معامله قصدش اين باشد كه از پولى كه خمس يا زكاتش را نداده بدهد . ( 1 ) اراكى : نماز خواندن در آن حكم لباس غصبى را دارد .
گلپايگانى ، صافى : چنانچه در حال نماز به غصب بودن آن ملتفت باشد . .
فاضل : حكم لباس غصبى را دارد و نماز خواندن در آن لباس باطل است و چنانچه لباس را به نسيه بخرد يا قرض كند و قصد داشته باشد كه قيمت يا عوض آن را از پولى كه خمس يا زكات آن را نداده يا از مال حرام بپردازد نماز با آن لباس باطل است .
مكارم : نماز در آن لباس اشكال دارد ، همچنين اگر لباسى را نسيه بخرد امّا در موقع معامله قصدش اين باشد كه از پولى كه خمس يا زكات آن را نداده بدهى خود را بدهد يا اصلًا بدهى خود را ندهد نمازش اشكال دارد .
بهجت : تا زمانى كه از پول ديگرى خمس يا زكات آن را نداده است نماز خواندن در آن لباس ، حرام و بنا بر احتياط باطل است . ( 2 ) نورى : بقيه مسأله ذكر نشده .
گلپايگانى ، صافى : و در صورت عدم التفات ، نماز صحيح است و اگر جاهل مقصّر به حكم مسأله است بنا بر احتياط لازم بايد نماز را اعاده كند .
خوئى ، تبريزى : مسأله اگر با عين پولى كه خمس ( تبريزى : يا زكات ) آن را نداده لباس بخرد حكم نماز خواندن در آن لباس حكم نماز خواندن در لباس غصبى است .
سيستانى : مسأله اگر لباس را با پول خمس نداده خريد ولى معامله به نحو كلى في الذمه بود همان گونه كه غالب معاملات است ، لباس براى او حلال است و بدهكار خمس پولى است كه پرداخته ولى اگر با عين پولى كه خمس آن را نداده لباس بخرد ، حكم نماز خواندن در آن لباس بدون اجازه حاكم شرع حكم نماز خواندن در لباس غصبى است .
زنجانى : مسأله اگر با عين پولى كه خمس آن را نداده لباس بخرد ، اگر حاكم شرع معاملهء انجام شده را اجازه ندهد ، معامله باطل است و لباس در ملك فروشنده باقى مىماند ، پس چنانچه بدون احراز رضايت فروشنده در آن نماز بخواند ، نمازش به احتياط مستحب باطل است .
شرط سوم < صفحة فارغة > [ مسأله 821 لباس نمازگزار نبايد از اجزاء حيوان مرده‌اى كه خون جهنده دارد باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 821 لباس نمازگزار بايد از اجزاء حيوان مرده‌اى كه خون جهنده دارد ، يعنى حيوانى كه اگر رگش را ببرند خون از آن جستن مىكند ، نباشد . بلكه اگر از حيوان

458

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 458
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست