responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 457


لباس غصبى را فوراً بيرون آورد ، يا اگر بيرون آورد پى در پى بودن نماز به هم مىخورد ( 3 ) در صورتى كه به مقدار يك ركعت هم وقت داشته باشد بايد نماز را بشكند و با لباس غير غصبى نماز بخواند و اگر به اين مقدار وقت ندارد ، بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان نماز را تمام نمايد . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) سيستانى : و نماز را ادامه دهد ، و اگر چيز ديگرى عورت او را از ناظر محترم نپوشانده يا نمىتواند لباس غصبى را بيرون آورد نماز را با همان لباس ادامه دهد و صحيح است . ( 2 ) گلپايگانى ، صافى : ولى در صورت نسيان اگر خودش لباس را غصب كرده باشد ، گذشت كه بنا بر احتياط لازم نماز را اعاده كند . .
فاضل : اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد چنانچه چيز ديگرى كه عورت او را به پوشاند در تن دارد و مىتواند فوراً بدون اين كه موالات يعنى پى در پى بودن نماز به هم بخورد ، لباس غصبى را بيرون آورد ، بايد آن را بيرون آورد و نمازش صحيح است ادامه داده ، تمام كند . .
[ عبارت " و نمازش صحيح است " در رساله آيت الله خوئى نيست ] ( 3 ) تبريزى : اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است ، بايد لباس غصبى را بيرون آورد و مواظب باشد كه از قبله منحرف نشود و اگر چيز ديگرى عورت او را نپوشانده . .
مكارم : مسأله چنانچه در اثناءِ نماز متوجّه شود كه لباس او غصبى است ، اگر چيز ديگرى كه عورت او را به پوشاند در تن دارد ، بايد لباس غصبى را بيرون آورد ، و نماز را ادامه دهد و اگر چيز ديگرى در تن ندارد ، نماز را بشكند و با لباس غير غصبى نماز بخواند .
زنجانى : مسأله اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد چنانچه بدون از بين رفتن شرايط نماز ؛ مانند ستر عورت ، مىتواند لباس غصبى را بيرون بياورد بايد آن را بيرون آورد ، و گر نه ، در صورتى كه لا اقل به مقدار يك ركعت وقت داشته باشد ، بايد نماز را بشكند و با لباس غير غصبى نماز بخواند ، و اگر به اين مقدار هم وقت ندارد بايد در حال نماز لباس را بيرون آورد و به دستور برهنگان ( كه در مسأله [ 797 ] گذشت ) ، نماز را تمام نمايد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 819 اگر كسى براى حفظ جانش با لباس غصبى نماز بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 819 اگر كسى براى حفظ جانش با لباس غصبى نماز بخواند ( 1 ) ، يا مثلًا براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند ، نمازش صحيح است ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) اراكى : نمازش صحيح است ، امّا اگر براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد و خودش آن را غصب كرده باشد نمازش اشكال دارد .
سيستانى : در صورتى كه نتواند تا آخر وقت با لباس ديگرى نماز بخواند ، يا اضطرار به پوشيدن آن ناشى از سوء اختيار خودش نباشد مثلًا غصب نكرده باشد نمازش صحيح است ، و همچنين اگر براى اين كه دزد لباس غصبى را نبرد با آن نماز بخواند و نتواند تا آخر وقت در لباس ديگرى

457

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 457
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست