responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 455


شرط دوم < صفحة فارغة > [ مسأله 815 لباس نمازگزار بايد مباح باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 815 لباس نمازگزار بايد ( 1 ) مباح باشد ( 2 ) و كسى كه مىداند پوشيدن لباس غصبى حرام است ( 3 ) ، اگر عمداً در لباس غصبى يا در لباسى كه نخ يا دگمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند ( 4 ) ، بايد آن نماز را با لباس غير غصبى اعاده نمايد ( 5 ) . ( 1 ) فاضل : بنا بر احتياط واجب بايد . . زنجانى : به احتياط مستحب بايد . . ( 2 ) سيستانى : لباس نمازگزار كه با آن عورتين خود را مىپوشاند بايد بنا بر احتياط واجب مباح باشد . . ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : يا اين كه از روى تقصير حكم مسأله را نداند اگر عمداً در آن لباس نماز بخواند ( سيستانى ، تبريزى : بنا بر احتياط ) باطل است ولى در چيزهايى كه به تنهايى عورت را نمىپوشاند و همچنين چيزهايى كه فعلًا نمازگزار آنها را نپوشيده ، مانند دستمال بزرگ يا لنگى كه در جيب گذاشته شود ، اگر چه بشود عورت را با آنها پوشانيد ، و همچنين چيزهايى كه نمازگزار آنها را پوشيده ولى ساتر مباح ديگرى دارد ، در تمام اين صُوَر غصبى بودن آنها به نماز ضررى ندارد ، هر چند احتياط در ترك است .
بهجت : اگر عمداً در لباس غصبى نماز بخواند بنا بر احتياط بايد آن نماز را دوباره با لباس غير غصبى بخواند گر چه با تحقّق قصد قربت ، أظهر صحّت نماز است . و در صورت غصبى بودن چيزهايى كه به تنهايى عورت را نمىپوشاند مثل عرقچين و همچنين چيزهايى كه نمازگزار آنها را پوشيده ولى ساتر مباح ديگر دارد نيز همين حكم جارى است .
نورى : اگر عمداً در لباس غصبى نماز بخواند باطل است و همچنين در لباسى كه نخ يا تكمه يا چيز ديگر آن غصبى است نماز بخواند بنا بر احتياط واجب بايد آن نماز را دوباره با لباس غير غصبى بخواند . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : باطل است . فاضل : بنا بر احتياط واجب نمازش باطل است . .
زنجانى : در صورتى كه لباس به حركت نمازگزار حركت كند نمازش بنا بر احتياط مستحب باطل است . ( 5 ) فاضل : و همين طور است اگر كسى از روى تقصير نداند كه پوشيدن لباس غصبى حرام است .
مكارم : مسأله لباس نمازگزار بنا بر احتياط واجب بايد مباح باشد و اگر عمداً در لباس غصبى نماز بخواند حتّى اگر نخ يا دكمهء آن غصبى باشد ، نماز را اعاده كند ولى اگر نمىدانست غصبى است و با آن نماز خواند نمازش صحيح است ، همچنين اگر قبلًا مىدانسته غصبى است و بعد فراموش كرده مگر اين كه غاصب خود نمازگزار باشد به اين معنى كه چيزى را غصب كرده و بعد فراموش نموده و با آن نماز خوانده است در اينجا احتياط واجب آن است كه اعاده نمايد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 816 كسى كه مىداند پوشيدن لباس غصبى حرام است ] < / صفحة فارغة > مسأله 816 كسى كه مىداند پوشيدن لباس غصبى حرام است ، ولى نمىداند نماز را باطل مىكند ( 1 ) ، اگر عمداً با لباس غصبى نماز بخواند ( 2 ) بايد آن نماز را با لباس غير غصبى بخواند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست

455

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 455
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست