responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 454


بهجت : و در اثر تنگى وقت يا به علَّت ديگرى نمىتواند آن را تطهير كند بايد با آن نماز بخواند و نمازش صحيح است . [ پايان مسأله ] صافى : با همان لباس نماز بخواند و بنا بر احتياط مستحب هم نماز را به دستورى كه براى برهنگان گفته شد به جا آورد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) فاضل ، نورى : بايد نماز را به دستورى كه براى برهنگان گفته شد به جا آورد ( فاضل : ولى همين شخص اگر به واسطهء سرما يا عذر ديگر نمىتواند لباس را بيرون آورد در همان لباس نماز بخواند و نمازش صحيح است ) .
[ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله اراكى نيست ] ( 3 ) اراكى : مخيّر است كه نماز را يا به دستورى كه براى برهنگان گفته شد به جا آورد يا با همان لباس بخواند گر چه بهتر است به وظيفهء برهنگان عمل كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 814 كسى كه دو لباس دارد اگر بداند يكى از آنها نجس است ] < / صفحة فارغة > مسأله 814 كسى كه دو لباس دارد ، اگر بداند يكى از آنها نجس است ( 1 ) و نتواند آنها را آب بكشد و نداند كدام يك آنهاست ( 2 ) ، چنانچه وقت دارد بايد با هر دو لباس نماز بخواند . مثلًا اگر مىخواهد نماز ظهر و عصر بخواند بايد با هر كدام يك نماز ظهر و يك نماز عصر بخواند ولى اگر وقت تنگ است بايد ( 3 ) نماز را به دستورى كه براى برهنگان گفته شد به جا آورد و به احتياط واجب آن نماز را با لباس پاك قضا نمايد ( 4 ) . ( 1 ) مكارم : امّا نمىداند كداميك از آنها مىباشد ، با هيچ كدام نمىتواند نماز بخواند و بايد هر دو را آب بكشد و اگر توانايى بر اين كار نداشته باشد ، بايد دو نماز جداگانه با آن دو لباس بخواند . ( 2 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، بهجت ، زنجانى ، تبريزى ، سيستانى : كسى كه دو لباس دارد ، اگر بداند يكى از آنها نجس است و نداند كداميك آنهاست . . ( 3 ) فاضل : بنا بر احتياط واجب . . ( 4 ) اراكى : اگر وقت تنگ است بايد نماز را در يكى از آن دو لباس به جا آورد و به احتياط واجب آن نماز را با لباس ديگر قضاء نمايد . و اگر نمىتواند قضاى نماز را با لباس ديگر به جا آورد ، بايد به دستور برهنگان عمل نمايد .
خوئى ، تبريزى ، بهجت ، صافى : اگر وقت تنگ است با هر كدام نماز بخواند كافى است .
گلپايگانى : اگر وقت تنگ است بايد با يكى از آن دو لباس نماز بخواند و در خارج وقت نيز آن نماز را با لباس پاك قضا نمايد .
زنجانى : اگر وقت تنگ است چنانچه احتمال نجاست يكى بيشتر باشد يا نجاستش بيشتر يا شديدتر باشد ، مثلًا به جهت ملاقات با ادرار نجس شده كه نياز به دو بار شستن دارد ؛ نه مثل خون كه با يك بار شستن پاك مىشود ، بايد در لباس ديگر نماز بخواند و اگر از همهء جهات هر دو لباس مانند هم هستند ، با هر كدام نماز بخواند كافى است .
سيستانى : اگر وقت تنگ است و هيچ كدام از نظر قوّت احتمال و اهميت محتمل ، رجحان نداشته باشد ، با هر كدام نماز بخواند كافى است .

454

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 454
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست