responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 456


( 1 ) زنجانى : مانند كسى است كه مىداند لباس غصبى نماز را باطل مىكند .
سيستانى : ولى حكم نماز خواندن در آن را نمىداند . . ( 2 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : به تفصيلى كه در مسأله قبلى گفته شد ، نمازش ( سيستانى : بنا بر احتياط ) باطل است . گلپايگانى ، صافى : نمازش باطل است .
فاضل : بنا بر احتياط واجب نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبى اعاده كند . بهجت : حكمش همان است كه در مسألهء قبل گفته شد .
مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 688 اگر لباسى را با رنگ غصبى رنگ نمايند و عين آن باقى باشد ، يا با نخ غصبى دوخته باشند به طورى كه آن نخ عرفاً تلف شده حساب نشود ، نماز با آن حرام و بنا بر احتياط باطل است .
بهجت : مسأله 690 اگر صاحب لباس غصبى در خصوص نماز در آن لباس اذن داد و يا به طريقى علم به رضايت او حاصل شد ، نماز خواندن در آن لباس صحيح است .
فاضل : مسأله 823 اشياء غصبى كوچك باشد يا بزرگ ( مانند : تسبيح دستمال و . . ) اگر همراه نمازگزار باشد موجب بطلان نماز نمىشود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 817 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 817 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است ( 1 ) و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است ( 2 ) ، ولى اگر خودش آن لباس را غصب كرده باشد ( 3 ) و بعداً فراموش كرده و با آن نماز خوانده به احتياط واجب بايد آن نماز را اعاده كند ( 4 ) . ( 1 ) خوئى : در صورتى كه خود غاصب نباشد . .
بهجت : اگر چه خودش آن لباس را غصب كرده باشد . .
نورى : اگر خودش آن لباس را غصب كرده باشد و با آن نماز بخواند ، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره آن نماز را بخواند . ( 2 ) اراكى ، خوئى ، تبريزى : بقيه مسأله ذكر نشده . بهجت : بنا بر أظهر . [ پايان مسأله ] زنجانى : ولى اگر خودش غاصب باشد ، به احتياط مستحب نمازش باطل است . ( 3 ) سيستانى : و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند ، نمازش بنا بر احتياط باطل است .
فاضل : [ و ] فراموش كند كه غصب كرده است بنا بر احتياط لازم نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبى اعاده كند . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : نمازش باطل است بنا بر احتياط لازم .
مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 815 .
< صفحة فارغة > [ مسأله 818 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 818 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است و مىتواند فوراً يا بدون اين كه موالات يعنى پى در پى بودن نماز به هم بخورد ، لباس غصبى را بيرون آورد ، بايد آن را بيرون آورد ( 1 ) و نمازش صحيح است ( 2 ) و اگر چيز ديگرى عورت او را نپوشانده يا نمىتواند

456

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 456
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست