( 1 ) زنجانى : مانند كسى است كه مىداند لباس غصبى نماز را باطل مىكند . سيستانى : ولى حكم نماز خواندن در آن را نمىداند . . ( 2 ) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : به تفصيلى كه در مسأله قبلى گفته شد ، نمازش ( سيستانى : بنا بر احتياط ) باطل است . گلپايگانى ، صافى : نمازش باطل است . فاضل : بنا بر احتياط واجب نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبى اعاده كند . بهجت : حكمش همان است كه در مسألهء قبل گفته شد . مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 688 اگر لباسى را با رنگ غصبى رنگ نمايند و عين آن باقى باشد ، يا با نخ غصبى دوخته باشند به طورى كه آن نخ عرفاً تلف شده حساب نشود ، نماز با آن حرام و بنا بر احتياط باطل است . بهجت : مسأله 690 اگر صاحب لباس غصبى در خصوص نماز در آن لباس اذن داد و يا به طريقى علم به رضايت او حاصل شد ، نماز خواندن در آن لباس صحيح است . فاضل : مسأله 823 اشياء غصبى كوچك باشد يا بزرگ ( مانند : تسبيح دستمال و . . ) اگر همراه نمازگزار باشد موجب بطلان نماز نمىشود . < صفحة فارغة > [ مسأله 817 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 817 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است ( 1 ) و با آن نماز بخواند نمازش صحيح است ( 2 ) ، ولى اگر خودش آن لباس را غصب كرده باشد ( 3 ) و بعداً فراموش كرده و با آن نماز خوانده به احتياط واجب بايد آن نماز را اعاده كند ( 4 ) . ( 1 ) خوئى : در صورتى كه خود غاصب نباشد . . بهجت : اگر چه خودش آن لباس را غصب كرده باشد . . نورى : اگر خودش آن لباس را غصب كرده باشد و با آن نماز بخواند ، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره آن نماز را بخواند . ( 2 ) اراكى ، خوئى ، تبريزى : بقيه مسأله ذكر نشده . بهجت : بنا بر أظهر . [ پايان مسأله ] زنجانى : ولى اگر خودش غاصب باشد ، به احتياط مستحب نمازش باطل است . ( 3 ) سيستانى : و فراموش كند كه غصب كرده است و با آن نماز بخواند ، نمازش بنا بر احتياط باطل است . فاضل : [ و ] فراموش كند كه غصب كرده است بنا بر احتياط لازم نمازش باطل است و بايد آن نماز را با لباس غير غصبى اعاده كند . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : نمازش باطل است بنا بر احتياط لازم . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 815 . < صفحة فارغة > [ مسأله 818 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است ] < / صفحة فارغة > مسأله 818 اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او غصبى است و در بين نماز بفهمد چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است و مىتواند فوراً يا بدون اين كه موالات يعنى پى در پى بودن نماز به هم بخورد ، لباس غصبى را بيرون آورد ، بايد آن را بيرون آورد ( 1 ) و نمازش صحيح است ( 2 ) و اگر چيز ديگرى عورت او را نپوشانده يا نمىتواند