responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 396


داشته و عمداً خود را جنب كرده و با تيمّم نماز خوانده است . دوم : در جايى كه عمداً به جستجوى آب نرود و در تنگى وقت با تيمم نماز بخواند و بعد بفهمد اگر جستجو مىكرد آب پيدا مىشد . سوّم : آن كه مىدانسته يا گمان داشته كه دسترسى به آب ندارد و آبى را كه داشته ريخته و تلف كرده است .
زنجانى : مسأله در مواردى كه انسان مىتوانسته است نماز خود را با وضو يا غسل بخواند ولى اختياراً كارى كرده است كه ناچار شده با تيمم نماز بخواند ، بهتر است نماز خود را دوباره بخواند ؛ مانند موارد زير : اول : آن كه از استعمال آب ترس داشته و عمداً خود را جنب كرده و با تيمم نماز خوانده است . دوم : آن كه مىدانسته يا احتمال مىداده كه آب پيدا نمىكند و عمداً خود را جنب كرده و با تيمم نماز خوانده است . سوم : آن كه عمداً در جستجوى آب نرود و در آخر وقت با تيمم نماز بخواند و بعد بفهمد يا احتمال دهد كه اگر جستجو مىكرد آب پيدا مىشد . چهارم : آن كه آب در اختيار داشته و عمداً نماز را تأخير بيندازد تا آب از دست برود و در آخر وقت با تيمم نماز بخواند . پنجم : آن كه مىدانسته يا احتمال مىداده كه آب پيدا نمىشود و آبى را كه داشته ريخته است .
احكام تيمم ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < صفحة فارغة > [ س 200 چيزهائى مثل خاك ، گچ ، سنگ كه تيمم بر آنها صحيح است ] < / صفحة فارغة > س 200 : اگر چيزهائى مثل خاك ، گچ ، سنگ كه تيمم بر آنها صحيح است ، به ديوار چسبيده باشند ، آيا تيمم بر آنها صحيح است يا آن كه حتماً بايد بر روى زمين باشند ؟
ج : در صحت تيمم ، بودن آنها بر روى زمين شرط نيست .
< صفحة فارغة > [ س 201 جنب بر اثر عدم امكان رسيدن به حمام جنابتش استمرار داشته باشد ] < / صفحة فارغة > 201 : در صورتى كه جنب بر اثر عدم امكان رسيدن به حمام ، چند روزى جنابتش استمرار داشته باشد ، اگر بعد از نمازى كه با تيمم بدل از غسل خوانده است ، حدث اصغرى از او سر بزند ، آيا براى نماز بعدى بايد دوباره تيمم بدل از غسل نمايد ؟ يا آن كه همان تيمم اول از جهت جنابت كفايت مىكند ، و براى نمازهاى بعدى از جهت حدث اصغر وضو يا تيمم واجب است ؟
ج : شخص جنب پس از آن كه به طور صحيح تيمم بدل از غسل جنابت كرد ، اگر حدث اصغر از او سر بزند ، تا زمانى كه عذرِ شرعىِ مجوز تيمم بر طرف نشده است ، بنا بر احتياط واجب بايد براى اعمال مشروط به طهارت ، تيمم بدل از غسل نمايد و وضو هم بگيرد و اگر معذور از وضو باشد بايد تيمم ديگرى بدل از آن نمايد .
< صفحة فارغة > [ س 202 تيمم بدل از غسل ] < / صفحة فارغة > س 202 : آيا تيمم بدل از غسل همان احكام قطعى و ثابت غسل را دارد ؟ به اين معنى كه آيا با آن داخل مسجد شدن جايز است ؟
ج : ترتيب همهء آثار شرعى غسل بر تيمم بدل از غسل جايز است ، مگر اين كه تيمم بدل از غسل به علت تنگى وقت باشد .
< صفحة فارغة > [ س 203 مجروحين جنگى ] < / صفحة فارغة > س 203 : شخصى كه از مجروحين جنگى است و بر اثر قطع نخاع قادر به كنترل ادرار خود نيست ، آيا مىتواند به اين دليل كه حمام رفتن براى او كمى مشقت دارد ، براى انجام اعمال مستحبى مانند غسل جمعه و زيارت و غير آنها تيمم بدل از غسل نمايد ؟

396

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 396
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست