< صفحة فارغة > [ مسأله 725 كسى كه وظيفهاش آن است كه بدل از وضو و بدل از غسل تيمّم كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 725 كسى كه وظيفهاش آن است كه بدل از وضو و بدل از غسل تيمّم كند ، همين دو تيمّم كفايت مىكند و تيمّم ديگرى لازم نيست . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : زنجانى ، مكارم ، سيستانى و بهجت نيست خوئى ، تبريزى : مسأله كسى كه بايد براى انجام عملى مثلًا براى خواندن نماز بدل از وضو و بدل از غسل تيمّم كند اگر در تيمّم اول ، نيّت بدل از وضو يا نيت بدل از غسل نمايد و تيمّم دوّم را به قصد اين كه وظيفهء خود را انجام داده باشد ، به جا آورد كفايت مىكند . گلپايگانى ، صافى : احتياط مستحبّ آن است كه تيمّم سومى هم به قصد اين كه بتواند آن عمل را انجام دهد بنمايد ولى . . گلپايگانى ، صافى : تيمّم سوّم لازم نيست . < صفحة فارغة > [ مسأله 726 كسى كه وظيفهاش تيمّم است ] < / صفحة فارغة > مسأله 726 كسى كه وظيفهاش تيمّم است اگر براى كارى تيمّم كند ، تا تيمّم و عذر او باقى است ، كارهايى را كه بايد با وضو يا غسل انجام داد ، مىتواند به جا آورد ( 1 ) ولى اگر با داشتن آب ( 2 ) براى نماز ميّت يا خوابيدن تيمّم كرده فقط كارى را كه براى آن تيمّم نموده مىتواند انجام دهد ( 3 ) و در مورد تيمّم به خاطر تنگى وقت به احتياط واجب ساير غايات را انجام ندهد . ( 1 ) مكارم : حتى اگر تيمّم را به خاطر تنگى وقت نماز گرفته باشد دست گذاردن روى خط قرآن و مانند آن براى او جايز است . [ پايان مسأله ] زنجانى : حتى اگر عذرش تنگى وقت باشد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، گلپايگانى ، فاضل ، صافى ، بهجت ، تبريزى ، سيستانى : ولى اگر عذرش تنگى وقت بوده ، يا با داشتن آب . . ( 3 ) گلپايگانى ، خوئى ، فاضل ، بهجت ، صافى ، سيستانى ، تبريزى : بقيه مسأله ذكر نشده . نورى : و همچنين است بنا بر احتياط واجب اگر عذرش تنگى وقت بوده . < صفحة فارغة > [ مسأله 727 در چند مورد مستحبّ است نمازهايى را كه انسان با تيمّم خوانده دوباره بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 727 در چند مورد مستحبّ است ( 1 ) نمازهايى را كه انسان با تيمّم خوانده دوباره بخواند : اول : آن كه از استعمال آب ترس داشته و عمداً خود را جنب كرده و با تيمّم نماز خوانده است . دوم : آن كه مىدانسته يا گمان داشته كه آب پيدا نمىكند و عمداً خود را جنب كرده و با تيمّم نماز خوانده است . سوم : آن كه تا آخر وقت ، عمداً در جستجوى آب نرود و با تيمّم نماز بخواند و بعد بفهمد كه اگر جستجو مىكرد ، آب پيدا مىشد . چهارم : آن كه عمداً نماز را تأخير انداخته و در آخر وقت با تيمّم نماز خوانده است . پنجم : آن كه مىدانسته يا گمان داشته كه آب پيدا نمىشود و آبى را كه داشته ريخته است ( 2 ) . ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : بهتر است . . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 2 ) گلپايگانى : [ و ] ششم : آن كه از ترس مزاحمت جمعيت و نرسيدن به نماز جماعت ، نماز جمعه را با تيمّم خوانده است . مكارم : مسأله نمازهايى را كه با تيمّم خوانده اعاده و قضا ندارد ، ولى در چند مورد احتياط مستحبّ آن است كه نمازهاى خود را اعاده كند : اول : در جايى كه آب نداشته يا مانع از استعمال آب