responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 397


ج : صحت تيمم بدل از غسل براى اعمالى كه مشروط به طهارت نيست ، مانند زيارت محل اشكال است ، ولى انجام آن به جاى غسلهاى مستحبى در موارد عسر و حرج به قصد رجاء و مطلوبيت اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 204 كسى كه فاقد آب است ] < / صفحة فارغة > س 204 : كسى كه فاقد آب است و يا استعمال آب برايش ضرر دارد ، آيا در صورت تيمم بدل از غسل جنابت ، داخل مسجد شدن و خواندن نماز جماعت براى او جايز است ؟ قرائت قرآن كريم چه حكمى دارد ؟
ج : تا زمانى كه عذر مجوز تيمم باقى است و تيمم او باطل نشده ، انجام همهء اعمال مشروط به طهارت براى او جايز است .
< صفحة فارغة > [ س 205 رطوبتى از انسان در حال خواب خارج مىشود ] < / صفحة فارغة > س 205 : رطوبتى از انسان در حال خواب خارج مىشود و بعد از بيدارى چيزى به ياد نمىآورد ولى لباس خود را مرطوب مىبيندو وقت هم براى به ياد آوردن ندارد زيرا نماز صبح او قضا مىشود . وظيفهء انسان در اين حالت چيست ؟ چگونه نيت تيمم بدل از غسل نمايد ؟ حكم اصلى در اين باره چيست ؟
ج : اگر مىداند كه محتلم شده ، جنب است و بايد غسل كند و در صورت تنگى وقت بايد بعد از تطهير بدنش تيمم نموده و نماز بخواند و سپس در وسعت وقت غسل نمايد ، ولى در صورت شك در احتلام و جنابت ، حكم جنابت بر آن جارى نمىشود .
< صفحة فارغة > [ س 206 شخصى كه چندين شب متوالى جنب شده ] < / صفحة فارغة > س 206 : شخصى كه چندين شب متوالى جنب شده ، با توجه به اين كه در حديث شريف آمده است كه چند روز متوالى حمام رفتن انسان را ضعيف مىكند ، چه تكليفى دارد ؟
ج : غسل بر او واجب است ، مگر اين كه استعمال آب براى او ضرر داشته باشد كه در اين صورت بايد تيمم كند .
< صفحة فارغة > [ س 207 كسى كه در يك وضعيت غير طبيعى به سر مىبرد ] < / صفحة فارغة > س 207 : من در يك وضعيت غير طبيعى به سر مىبرم ، به طورى كه از من چند دفعه بدون اختيار در نوبتهاى متعدد منى خارج مىشودكه خروج آن همراه با لذت نيست . وظيفهء من در بارهء هر نماز چيست ؟
ج : اگر غسل كردن براى هر نماز ضرر دارد و يا تكليفِ خيلى دشوارى بر شماست ، بعد از تطهير بدن با تيمم نماز بخوانيد .
< صفحة فارغة > [ س 208 كسى كه غسل جنابت را براى نماز صبح انجام نداده است ] < / صفحة فارغة > س 208 : كسى كه غسل جنابت را براى نماز صبح انجام نداده است و به اعتقاد اين كه اگر غسل كند ، مريض مىشود ، تيمم كرده است ، چه حكمى دارد ؟
ج : اگر به اعتقاد او غسل برايش ضرر دارد ، تيمم اشكال ندارد و نماز با آن صحيح است .
< صفحة فارغة > [ س 209 كيفيت تيمم ] < / صفحة فارغة > س 209 : كيفيت تيمم چگونه است ؟ آيا فرقى بين تيمم بدل از وضو و غسل هست ؟
ج : تيمم بدين ترتيب است : ابتدا بايد نيت نمايد و سپس كف هر دو دست را بر چيزى كه تيمم بر آن صحيح است بزند و آن را به تمام پيشانى و دو طرف آن از جائى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد ، و سپس كف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و كف دست راست را بر تمام دست چپ ، بكشد و احتياط واجب اين است كه بار ديگر دستها را به زمين بزند و سپس كف دست چپ را بر پشت دست راست و كف دست راست را بر پشت

397

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 397
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست