responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 324


بنا بر أحوط در اين صورت قدرى سدر با آب مخلوط مىكنند به طورى كه مضاف نشود و با آن غسل اوّل را به قصد وظيفهء فعليه انجام مىدهند و سپس ميت را بدل از دو غسل بعدى دو تيمم مىدهند .
مكارم : مسأله اگر آب پيدا نشود ، يا بدن ميّت طورى باشد كه نمىتوان آن را غسل داد و يا به خاطر هر مانع ديگر غسل ممكن نباشد ، بايد ميّت را عوض هر غسل يك تيمم بدهند ، به اين ترتيب كه تيمم دهنده روبروى ميّت قرار مىگيرد و دست خود را به زمين مىزند و به صورت و پشت دستهاى ميّت مىكشد .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 472 اگر به علت نبودن آب ، ميّت را تيمّم دهند و بعد از آن آب پيدا شود ، در صورتى كه خوفى بر ميّت در تأخير دفن نيست بايد آن را غسل بدهند و حنوط و كفن كنند ، و اگر نماز بر او خوانده‌اند بنا بر أحوط دوباره بخوانند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 569 كسى كه ميّت را تيمم مىدهد ] < / صفحة فارغة > مسأله 569 كسى كه ميّت را تيمم مىدهد ، مىتواند در صورت امكان دست ميّت را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهايش بكشد و اگر به اين صورت ممكن باشد لازم نيست به دست زنده هم او را تيمم داد اگر چه احتياط استحبابى ، جمع است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 568 .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، نورى : مسأله كسى كه ميّت را تيمم مىدهد بايد دست خود را به زمين بزند و به صورت و پشت دستهاى ميّت بكشد و اگر ممكن باشد احتياط واجب آن است كه با دست ميّت هم ، او را تيمم بدهد .
فاضل : و لازم نيست حتماً ميت را بغل كند و دستها را از پشت به صورت او بكشد يا از روبرو دستها را بر عكس بكشد بلكه به همان صورت متعارف بكشد كافى است و بنا بر احتياط واجب اگر ممكن باشد ، با دست ميّت هم او را تيمّم بدهد .
اراكى ، زنجانى ، سيستانى : احتياط مستحب . .
گلپايگانى ، صافى : احتياط لازم . .
بهجت : مسأله كسى كه ميّت را تيمّم مىدهد بنا بر أظهر بايد دست خود را به زمين زده و به صورت و پشت دستهاى ميّت بكشد به اين ترتيب كه در صورت امكان و نبودن مشكل ميّت را بايد بنشاند و پشت سر او قرار گرفته و او را تيمّم بدهد ولى احتياط در اين است كه با دست خودِ ميّت نيز او را تيمّم بدهند .
احكام كفن ميّت < صفحة فارغة > [ مسأله 570 ميّت مسلمان را بايد با سه پارچه كفن نمايند ] < / صفحة فارغة > مسأله 570 ميّت مسلمان را بايد با سه پارچه كه آنها را لنگ و پيراهن و سر تا سرى مىگويند كفن نمايند . < صفحة فارغة > [ مسأله 571 لنگ بايد از ناف تا زانو اطراف بدن را به پوشاند ] < / صفحة فارغة > مسأله 571 لنگ بايد ( 1 ) از ناف تا زانو ، اطراف بدن را به پوشاند و بهتر آن است كه از سينه تا روى پا برسد . و بنا بر احتياط واجب ( 2 ) پيراهن بايد از سر شانه تا نصف ساق پا ، تمام بدن را به پوشاند ( 3 ) و درازى سر تا سرى بايد ( 4 ) به قدرى باشد كه بستن دو سر آن ممكن باشد ( 5 ) و پهناى آن بايد به اندازه‌اى باشد كه يك طرف آن روى طرف ديگر بيايد . ( 1 ) بهجت : بنا بر احتياط بايد . . سيستانى : بايد بنا بر احتياط واجب . .

324

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 324
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست