responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 325


( 2 ) [ عبارت " بنا بر احتياط واجب " در رساله آيات عظام : گلپايگانى ، خوئى ، صافى ، تبريزى ، زنجانى و بهجت نيست ] ( 3 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى ، فاضل ، بهجت : و بهتر آن است كه تا روى پا برسد ( بهجت : با توجه به اين كه عرفاً آن را پيراهن بگويند ) . .
اراكى : لنگ و پيراهن به مقدارى كه به آن عرفاً لنگ و پيراهن بگويند كافى است هر چند احتياط مستحبّ با نبود صغير در ورثه ، آن است كه لنگ به مقدارى باشد كه از ناف تا زانو بلكه افضل از سينه تا روى پا ، اطراف بدن را به پوشاند و در پيراهن به مقدارى باشد كه از سر شانه تا نصف ساق را به پوشاند و افضل آن است كه تا روى پا باشد . .
گلپايگانى ، صافى : پيراهن بايد از سر شانه ، از دو طرف بدن تا نصف ساق پا برسد كه تمام بدن را تا نصف ساق پا به پوشاند و بهتر آن است كه تا روى پا برسد . . ( 4 ) مكارم : بنا بر احتياط واجب بايد . . ( 5 ) سيستانى : سر تا سرى بايد به اندازه‌اى باشد كه تمام بدن را به پوشاند و احتياط واجب آن است كه درازى او به قدرى باشد كه بستن دو سر آن ممكن باشد و پهناى آن به اندازه‌اى باشد كه يك طرف آن روى طرف ديگر بيايد .
نورى : درازى سر تا سرى بايد بيشتر از طول جسد به اندازه‌اى كه بستن دو سر آن ممكن شود باشد . .
مسأله اختصاصى بهجت : مسأله 493 اگر سه پارچه ( لنگ ، پيراهن ، سر تا سرى ) براى كفن ميت ميسّر نشود ، به هر كدام كه ميسّر باشد اكتفا مىشود ، اگر چه اسم هيچ يك از اين سه پارچه بر او صدق نكند بلكه اگر هيچ پارچه‌اى مقدور نشود و فقط مقدارى جهت پوشاندن عورتين موجود باشد ، واجب است با آن عورتين را به پوشانند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 572 مقدارى از لنگ ، كه از ناف تا زانو را مىپوشاند ] < / صفحة فارغة > مسأله 572 مقدارى از لنگ ، كه از ناف تا زانو را مىپوشاند و مقدارى از پيراهن كه از شانه تا نصف ساق را مىپوشاند ، مقدار واجب كفن است و آن چه بيشتر از اين مقدار در مسأله قبل گفته شد ، مقدار مستحبّ كفن مىباشد ( 1 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : فاضل ، سيستانى و مكارم نيست ( 1 ) زنجانى : البته مقدارى از كفن كه كمتر از آن مطابق شئون ميت نيست داخل در مقدار واجب كفن است . اراكى ، بهجت : رجوع كنيد به ذيل مسأله 571 .
< صفحة فارغة > [ مسأله 573 اگر ورثه بالغ باشند ] < / صفحة فارغة > مسأله 573 اگر ورثه بالغ باشند و اجازه دهند كه بيشتر از مقدار واجب كفن را ، كه در مسألهء قبل گفته شد ( 1 ) از سهم آنان بردارند ، اشكال ندارد ( 2 ) و احتياط واجب ( 3 ) آن است كه بيشتر از مقدار واجب كفن ( و همچنين مقدارى را كه احتياطاً لازم است ( 4 ) ) از سهم وارثى كه بالغ نشده برندارند ( 5 ) . ( 1 ) بهجت : كه در مسألهء [ 571 ] گفته شد . . ( 2 ) فاضل : بعيد نيست مقدار متعارف مناسب با شأن ميت از اصل تركه خارج شود گر چه

325

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 325
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست