responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 30


< صفحة فارغة > [ س 21 مجتهدى كه جامع شرايطِ فتوا و مرجعيت است ] < / صفحة فارغة > س 21 : از چه كسى بايد تقليد كنيم ؟
ج : از مجتهدى كه جامع شرايطِ فتوا و مرجعيت است ، و بنا بر احتياط بايد اعلم هم باشد .
< صفحة فارغة > [ س 22 تقليد ابتدائى از ميّت ] < / صفحة فارغة > س 22 : آيا تقليد ابتدائى از ميّت جايز است ؟
در تقليد ابتدائى ، احتياط در تقليد از مجتهد زنده و اعلم نبايد ترك شود .
< صفحة فارغة > [ س 23 تقليد ابتدائى از مجتهد ميّت ] < / صفحة فارغة > س 23 : آيا تقليد ابتدائى از مجتهد ميّت ، متوقف بر تقليد از مجتهد زنده است ؟
ج : تقليد ابتدائى از مجتهد ميّت يا بقاء بر تقليد او بايد به تقليد از مجتهد زنده و اعلم باشد .
راههاى اثبات اجتهاد ، اعلميت و به دست آوردن فتوى < صفحة فارغة > [ س 24 احراز صلاحيت مجتهدى براى مرجعيت تقليد ] < / صفحة فارغة > س 24 : بعد از احراز صلاحيت مجتهدى براى مرجعيت تقليد به وسيله شهادت دو فرد عادل ، آيا لازم است در اين باره از اشخاص ديگر نيز تحقيق كنم ؟
ج : شهادت دو فرد عادل و اهل خبره بر صلاحيت و جامع الشرائط بودن مجتهد براى جواز تقليد از او كافى است و تحقيق از افراد ديگر لازم نيست .
< صفحة فارغة > [ س 25 راههاى انتخاب مرجع ] < / صفحة فارغة > س 25 : راههاى انتخاب مرجع و به دست آوردن فتوا كدام است ؟
ج : احراز اجتهاد و اعلميت مرجع تقليد به وسيلهء امتحان يا تحصيل يقين و لو از شهرت مفيدِ علم يا اطمينان ، يا با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت مىگيرد . راههاى به دست آوردن فتواى مجتهد عبارتند از : 1 شنيدن از خود مجتهد 2 شنيدن از دو يا يك فرد عادل 3 شنيدن از يك نفر مورد اطمينان 4 ديدن در رسالهء مجتهد ، در صورتى كه رسالهء وى مصون از اشتباه باشد .
< صفحة فارغة > [ س 26 وكالت در انتخاب مرجع ] < / صفحة فارغة > س 26 : آيا وكالت در انتخاب مرجع مثل وكالت پدر براى پسر و معلم براى شاگرد صحيح است ؟
ج : اگر مراد از وكالت ، سپردن وظيفهء تحقيق و جستجو براى يافتن مجتهد جامع الشرائط به پدر ، معلم ، مربى و يا غير آنان باشد ، اشكال ندارد و نظرشان در اين مورد اگر مفيدِ علم يا اطمينان و يا واجد شرايط بيّنه و شهادت باشد ، از نظر شرعى معتبر و حجت است .
< صفحة فارغة > [ س 27 از تعدادى از علماء كه خود مجتهد بودند ] < / صفحة فارغة > س 27 : از تعدادى از علماء كه خود مجتهد بودند ، راجع به فرد اعلم سؤال شد . فرمودند كه رجوع به فلان مجتهد دامت افاضاته باعث برائت ذمه مىگردد . آيا با آن كه شخصاً اطلاع از اعلميت آن مجتهد ندارم و يا در اين باره شك دارم و يا اطمينان دارم كه اعلم نيست ، زيرا افراد ديگرى كه با دليل و بينه مشابه اعلميت آنان ثابت شده است ، وجود دارند ، مىتوانم به گفتهء آنان اعتماد كرده و از آن مجتهد تقليد كنم ؟
ج : اگر بيّنهء شرعى بر اعلميت مجتهد جامع الشرائط اقامه شود ، تا زمانى كه بيّنهء شرعى ديگرى كه معارض آن باشد پيدا نشود ، آن بيّنه حجت شرعى است و به آن اعتماد مىشود ، اگر چه موجب حصول علم يا اطمينان نباشد ، در اين صورت جستجو از بيّنهء معارض و احراز عدم وجود آن لازم نيست .
< صفحة فارغة > [ س 28 كسى كه اجازه از مجتهد ندارد ] < / صفحة فارغة > س 28 : آيا جايز است كسى كه اجازه از مجتهد ندارد و در بعضى از موارد مرتكب اشتباه در نقل فتوا و احكام شرعى شده است ، متصدى نقل فتواى مجتهد و بيان احكام شرعى شود ؟ وظيفهء ما در صورتى كه اين شخص احكام را از روى رسالهء عمليه نقل مىكند ، چيست ؟
ج : در تصدى نقل فتواى مجتهد و بيان احكام شرعى ، اجازه داشتن شرط نيست ، ولى

30

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست