responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 31

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


كسى كه دچار خطا و اشتباه مىشود ، جايز نيست متصدى اين كار شود و اگر در موردى اشتباه كرد ، چنانچه متوجه اشتباه خود شد ، بر او واجب است شنونده را از آن اشتباه آگاه نمايد . به هر حال ، بر مستمع جايز نيست تا اطمينان به صحت گفتار گوينده پيدا نكرده ، به نقل او عمل كند .
< فهرس الموضوعات > عدول از مجتهدى به مجتهد ديگر < / فهرس الموضوعات > عدول از مجتهدى به مجتهد ديگر < صفحة فارغة > [ س 29 بقاء بر تقليد از ميّت ] < / صفحة فارغة > س 29 : تا به حال در بقاء بر تقليد از ميّت ، به اجازهء مجتهد غير اعلم عمل مىكرديم . اگر اجازه مجتهد اعلم شرط بقاء بر تقليد از ميّت است ، آيا عدول به اعلم و طلب اجازهء او براى بقاء بر ميّت بر ما واجب است ؟
ج : اگر فتواى غير اعلم موافق با فتواى اعلم در اين مسأله باشد ، عمل به فتواى غير اعلم اشكال ندارد و نيازى به عدول به اعلم نيست .
< صفحة فارغة > [ س 30 عدول از يكى از فتاواى مجتهدى ] < / صفحة فارغة > س 30 : آيا در عدول از يكى از فتاواى امام خمينى " قدس سره " واجب است به فتواى مجتهدى كه از او براى بقاء بر تقليد ميّت اجازه گرفته‌ام ، رجوع كنميا آن كه به فتواى ساير مجتهدين هم مىشود عمل كرد ؟
ج : احتياط در رجوع به فتاواى همان مجتهد است ، مگر آن كه مجتهد زندهء ديگر اعلم از آن مجتهد و فتواى او در مسأله مورد عدول مخالف فتواى مجتهد اول باشد ، كه احتياط واجب در اين صورت ، رجوع به مجتهد اعلم است .
< صفحة فارغة > [ س 31 عدول از اعلم به غير اعلم ] < / صفحة فارغة > س 31 : آيا عدول از اعلم به غير اعلم جايز است ؟
ج : احتياط واجب ، عدم عدول از مجتهد زنده به مجتهد زندهء ديگر است ، مخصوصاً در صورتى كه مرجع تقليد اول اعلم باشد .
< صفحة فارغة > [ س 32 تقليد مبتنى بر عدم بيّنه شرعى ] < / صفحة فارغة > س 32 : جوانى هستم ملتزم به احكام شرعى ، در گذشته قبل از رسيدن به سن تكليف مقلد حضرت امام ( ره ) بودم ، ولى اين تقليد مبتنى بر بيّنه شرعى نبود بلكه بر اين اساس بود كه تقليد از امام سبب برائت ذمّه مىگردد . بعد از مدّتى به مرجع ديگرى عدول كردم ، در حالى كه اين عدول هم صحيح نبود و بعد از درگذشت آن مرجع ، به جناب عالى عدول كردم . لطفاً حكم تقليدم از آن مرجع و حكم اعمالم در آن مدت و تكليف فعلىام را بيان فرمائيد .
ج : آن دسته از اعمال شما كه بر اساس فتواى امام " قدس سره " ، چه در حال حيات با بركت وى و چه بعد از رحلت ايشان ، بنا بر بقاء بر تقليد از امام " قدس سره " انجام گرفته ، محكوم به صحت است . ولى اعمالى كه به تقليد غير منطبق با موازين شرعى از مرجع ديگرى انجام يافته ، اگر منطبق با فتواى كسى كه هم اكنون بايد از او تقليد كنيد ، باشد ، محكوم به صحت و موجب برائت ذمه است ، و الَّا قضاى آنها بر شما واجب است . در حال حاضر شما بين بقاء بر تقليد از امام راحل طاب ثراه و بين عدول به كسى كه بر اساس موازين شرعى او را شايستهء تقليد مىدانيد ، مخيّر هستيد .
< فهرس الموضوعات > بقاء بر تقليد ميّت < / فهرس الموضوعات > بقاء بر تقليد ميّت < صفحة فارغة > [ س 33 شخصى كه مقلَّد امام رحمة الله عليه بوده ] < / صفحة فارغة > س 33 : شخصى كه مقلَّد امام رحمة الله عليه بوده ، پس از ارتحال ايشان از مرجع معينى تقليد نموده است . در حال حاضر مىخواهد دوباره از امام تقليد نمايد . آيا اين تقليد جايز است ؟

31

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 31
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست