زنجانى : مسأله 454 اگر زن خونى ببيند كه اگر سه روز ادامه پيدا كند حكم به حيض بودنش مىشود ، ولى شك دارد كه خون سه روز ادامه پيدا مىكند يا قطع مىشود ، بايد بنا بر اين بگذارد كه خون ادامه پيدا كرده و حيض است ، ولى اگر خون قطع شود و نداند كه آيا دوباره قبل از تمام شدن ده روز خون مىآيد ، بايد بنا بر اين گذارد كه خون دوباره نمىآيد و خونى كه ديده حيض نبوده است ، و همچنين است اگر در وقتى كه خون قطع نشده بداند خون سه روز ادامه پيدا نمىكند ولى احتمال بدهد پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مىآيد . احكام حائض < صفحة فارغة > [ مسأله 450 چند چيز بر حائض حرام است ] < / صفحة فارغة > مسأله 450 چند چيز بر حائض حرام است : اول : عبادتهايى كه مانند نماز بايد با وضو يا غسل يا تيمّم به جا آورده شود ( 1 ) ، ولى به جا آوردن عبادتهايى كه وضو و غسل و تيمّم براى آنها لازم نيست ، مانند نماز ميّت ، مانعى ندارد . دوم : تمام چيزهايى كه بر جنب حرام است و در احكام جنابت گفته شد . سوم : جماع كردن در فرج ، كه هم براى مرد حرام است و هم براى زن ( 2 ) ، اگر چه به مقدار ختنه گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد ( 3 ) ، بلكه احتياط واجب آن است كه مقدار كمتر از ختنه گاه را هم داخل نكند ( 4 ) و در دبر زن حائض ، وطى كردن ، كراهت شديده دارد . ( 5 ) ( 1 ) سيستانى : كه اگر زن حائض اين گونه اعمال را به قصد عمل صحيح انجام دهد جايز نيست . . زنجانى : و در مدتى كه حائض مىباشد ، يا شرعاً محكوم به حائض بودن مىباشد ، اگر چنين عبادتهايى را و لو رجاءً به جا آورد معصيت كرده است . . ( 2 ) مكارم : سوم : نزديكى كردن ، كه هم براى مرد حرام است و هم براى زن . چهارم : طلاق دادن در اين حالت نيز باطل و بىاثر است . [ پايان مسأله ] ( 3 ) بهجت : بقيه مسأله ذكر نشده . ( 4 ) تبريزى : بقيه مسأله ذكر نشده . سيستانى : و اين حكم شامل وطى در دبر نمىشود . . زنجانى : ظاهراً جايز نيست كه مقدار كمتر از ختنه گاه را داخل كند . . ( 5 ) اراكى : در دُبُر زن حائض ، وطى كردن ، محل اشكال است . خوئى : بنا بر احتياط لازم وطى زن در دُبُر ، چه حائض باشد چه نباشد ، حرام است . گلپايگانى ، صافى : در دُبُر زن حائض هم وطى ننمايد چون كراهت شديده دارد . فاضل : وطى كردن در دُبُر زن حائض اگر راضى باشد ، كراهت شديده دارد . سيستانى : بنا بر احتياط وطى زن در دُبُر اگر راضى نباشد ، چه حائض باشد چه نباشد ، جايز نيست . زنجانى : وطى زن در دُبر شديداً مكروه است و خلاف احتياط استحبابى است و در حال حيض ، احتياط استحبابى اكيد در ترك آن است . < صفحة فارغة > [ مسأله 451 جماع كردن در روزهايى هم كه حيض زن قطعى نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 451 جماع كردن در روزهايى هم كه حيض زن قطعى نيست ولى شرعاً بايد براى خود حيض قرار دهد حرام است ( 1 ) . پس زنى كه ( بيشتر از ده روز خون مىبيند و ( 2 ) ) بايد