responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 259


( 1 ) بهجت : ولى احتمال خون ديگرى مثل خون جراحت و زخم را هم نمىدهد . . ( 2 ) زنجانى : پس اگر فقط اطراف . . ( 3 ) بهجت : البته بايد خون زياد نباشد تا به وسيلهء فوق بتواند بين خون حيض و بكارت فرق بگذارد و در صورت عدم امكان تشخيص و عدم حصول يقين در ايام عادت حكم به حيض بودن مىكند و گر نه عمل به حالت سابقه مىنمايد .
زنجانى : و اگر شك كند كه خون حيض است يا خون استحاضه يا بكارت ، يا شك كند كه خون حيض است يا خون زخم است يا بكارت ، يا اصلًا نداند چه خونى است ، اگر فقط اطراف پنبه‌اى كه در داخل فرج مىگذارد آلوده شده باشد خون بكارت مىباشد و اگر به همهء آن رسيده و نشانهء حيض را داشته باشد خون حيض ، و اگر نشانهء حيض را نداشته باشد ، بايد اعمال استحاضه را انجام دهد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 449 اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 449 اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود ( 1 ) و بعد از سه روز خون ببيند ( 2 ) خون دوم حيض است ( 3 ) و خون اول اگر چه در روزهاى عادتش باشد حيض نيست ( 4 ) . ( 1 ) مكارم : بعداً سه روز يا بيشتر خون ببيند با نشانه هايى كه گفته شد فقط خون دوم حيض است . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود ، بعد سه روز خون ( خوئى ، تبريزى : در عادت يا با نشانه هاى حيض ) ببيند . . ( 3 ) اراكى ، فاضل : اگر داراى شرايط حيض است حيض مىباشد . . ( 4 ) فاضل : خون اول حيض نيست .
گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود و بعد سه روز خون ببيند و مجموع خون اول و دوم و پاكى در بين ، از ده روز بيشتر نباشد ، خون دوم را حيض قرار دهد و در خون اول احتياط آن است كه جمع كند ، بين كارهاى مستحاضه و ترك آن چه بر حائض حرام است و در پاكى در بين كارهايى را كه بر حائض حرام است ترك كند و عبادتهاى خود را به جا آورد .
زنجانى : مسأله اگر كمتر از سه روز خون ببيند و بعد از گذشتن ده روز از اول خون ، با شرايط حيض خون ببيند و خون دوم در عادت ، يا يكى دو روز قبل از عادت ، يا بيشتر از دو روز با نشانهء حيض باشد ، اين خون حيض است و خون اول ؛ اگر چه در روزهاى عادتش باشد و نشانهء حيض را هم داشته باشد ؛ حيض نيست .
مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 412 اگر حائض پاك شد و بعد از گذشتن ده روز يا بيشتر ، دوباره خون ديد ؛ اگر از سه روز بيشتر طول بكشد ولى از ده روز بيشتر نباشد و ساير شرايط حيض را داشته باشد ، خون دوم نيز حيض است .
مكارم : مسأله 437 زنى كه مبتلا به خونريزى است اگر به طبيب مراجعه كند و او تشخيص دهد خون حيض يا خون زخم و مانند آن است ، چنانچه به گفته طبيب اطمينان حاصل كند مىتواند بر طبق احكام آن عمل نمايد .

259

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست