responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 261

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


به دستورى كه بعداً گفته مىشود روزهاى عادت خويشان خود را حيض قرار دهد ، شوهرش نمىتواند در آن روزها با او نزديكى نمايد ( 3 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) زنجانى : جايز نيست . . ( 2 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله زنجانى نيست ] ( 3 ) زنجانى : همچنين در روزهايى كه زن شرعاً مىتواند براى خود حيض قرار دهد هم چون روزهاى استظهار كه در مسألهء [ اختصاصى ( 487 ) ، صفحهء ( 273 ) ] توضيح داده شده است اگر زن آن روزها را حيض قرار دهد ، شوهرش نمىتواند در آن روزها با او نزديكى كند ، و لازم نيست در حيض قرار دادن از شوهر خود اجازه بگيرد ، اگر چه احتياط استحبابى در اجازه گرفتن است .
مسأله اختصاصى نورى : مسأله 454 بر مرد لازم است چنان كه گفته شد با زن خود در حال حيض در قُبُل نزديكى نكند و اگر نزديكى كرد مرتكب گناه شده است بايد استغفار كند ؛ ولى دادن كفاره كه ذكر مىشود بنا بر احتياط مستحبى است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 452 اگر شمارهء روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 452 اگر شمارهء روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود و مرد در قسمت اول آن ، با زن خود در قُبُل جماع كند ، بنا بر احتياط واجب بايد ( 1 ) هيجده نخود طلا كفّاره به فقير بدهد ( 2 ) و اگر در قسمت دوم جماع كند ، نه نخود و اگر در قسمت سوم جماع كند ، بايد ( 3 ) چهار نخود و نيم بدهد . مثلًا زنى كه شش روز خون حيض مىبيند ، اگر شوهرش در شب يا روز اوّل و دوم با او جماع كند بايد ( 4 ) هيجده نخود طلا بدهد و در شب يا روز سوم و چهارم نه نخود و در شب يا روز پنجم و ششم بايد ( 5 ) چهار نخود و نيم بدهد . ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : مستحبّ بلكه أحوط است . . نورى : بنا بر احتياط مستحب بايد . . ( 2 ) فاضل : اگر با همسر حائض خود جماع در " قُبُل " كند ، بنا بر احتياط واجب بايد كفاره بدهد و مقدار آن به ترتيب زير مىباشد : شماره روزهاى حيض زن به سه قسمت تقسيم شود و مرد اگر در قسمت اوّل آن جماع كند ، هيجده نخود طلا كفّاره به فقير بدهد . . ( 3 ) [ كلمهء " بايد " در رساله آيات عظام : گلپايگانى ، فاضل و صافى نيست ] ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : مستحب بلكه أحوط است . . ( 5 ) [ كلمهء " بايد " در رساله آيات عظام : گلپايگانى ، فاضل و صافى نيست ] خوئى ، تبريزى : مسأله اگر مرد با زن خود در حال حيض نزديكى كند ( خوئى : چه از قُبُل باشد چه از دُبُر ) لازم است استغفار كند و احتياط مستحبّ آن است كه كفاره بدهد . كفارهء نزديكى در حال حيض ، در قسمت اول آن هيجده نخود طلاى سكه دار و در قسمت دوم ، نه نخود و در قسمت سوم چهار نخود و نيم است مثلًا زنى كه شش روز خون حيض مىبيند ، اگر شوهرش در شب يا روز اول و دوم با او جماع كند هيجده نخود طلا و در شب يا روز سوم و چهارم نُه نخود و در شب يا روز پنجم و ششم چهار نخود و نيم بدهد .
سيستانى : مسأله اگر مرد با زن خود در حال حيض نزديكى كند لازم است استغفار كند ، و كفاره واجب نيست گر چه بهتر است ، و كفاره آن در اوّل حيض يك مثقال طلاى سكه دار و در وسط آن نصف مثقال و در آخر آن يك چهارم مثقال است و مثقال شرعى ( 18 ) نخود است .
مكارم : مسأله هر گاه مرد در حال حيض با همسر خود نزديكى كند مستحبّ است كفاره دهد و كفارهء آن ، در ثلث اول روزهاى حيض ، يك مثقال طلاى سكه دار ، يا قيمت آن است

261

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 261
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست