responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 234


خوئى ، تبريزى ، سيستانى : استحاضهء كثيره آن است كه خون پنبه را فرا گرفته و به دستمال برسد .
زنجانى : استحاضهء كثيره آن است كه خون از پشت پنبه سيلان داشته باشد .
بهجت : استحاضهء كثيره آن است كه خون از پنبه گذشته و به دستمال برسد . [ و ] وظيفهء مستحاضه در مورد روزه ، در مسألهء [ 1643 ] ذكر خواهد شد .
مكارم : مسأله استحاضه فقط دو قسم است : " قليله " و " كثيره " : استحاضهء قليله آن است كه هر گاه زن پنبه‌اى را داخل كند ، خون ، آن را آلوده نمايد ولى از طرف ديگر خارج نشود ، خواه خون ، در پنبه فرو رود يا نه ، و استحاضهء كثيره آن است كه خون ، در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جارى شود .
احكام استحاضه مسأله اختصاصى زنجانى : مسأله 400 در تمام اقسام استحاضه احتياط مستحب در زن حامله آن است كه كارهاى استحاضه كثيره را به جا آورد و بر هر زن مستحاضه واجب است براى هر نماز ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده آب بكشد و به احتياط واجب ، پنبه و همچنين دستمال را اگر نجس شده ، عوض كند يا آب بكشد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 394 استحاضهء قليله ] < / صفحة فارغة > مسأله 394 در استحاضهء قليله بايد زن براى هر نماز يك وضو بگيرد ( 1 ) و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده ، آب بكشد و بنا بر احتياط واجب ( 2 ) پنبه را عوض كند يا آب بكشد . ( 1 ) زنجانى : بقيه مسأله ذكر نشده .
خوئى ، تبريزى : و بنا بر احتياط پنبه را عوض كند و بايد ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده باشد آب بكشد .
سيستانى : و بنا بر احتياط مستحب پنبه را آب كشيده و يا عوض كند و بايد ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده باشد آب بكشد .
گلپايگانى ، صافى : و پنبه را عوض كند و ظاهر فرج را اگر خون به آن رسيده آب بكشد .
بهجت : و بنا بر احتياط پنبه را عوض كند يا آب بكشد و ظاهر فرج را هم اگر خون به آن رسيده ، آب بكشد .
مكارم : ( بنا بر احتياط واجب ) . و واجب است از سرايت خون به ساير اعضاء جلوگيرى كند ، امّا عوض كردن پنبه و دستمال واجب نيست ، هر چند احتياط است . ( 2 ) [ عبارت " بنا بر احتياط واجب " در رساله آيات عظام اراكى و نورى نيست ] < صفحة فارغة > [ مسأله 395 اگر پيش از نماز يا در بين نماز خون استحاضهء متوسطه ببيند ] < / صفحة فارغة > مسأله 395 اگر پيش از نماز يا در بين نماز خون استحاضهء متوسطه ببيند بايد براى آن نماز غسل كند ( 1 ) . ا ين مسأله ، در رسالهء آيت الله مكارم نيست ( 1 ) فاضل : ولى در استحاضهء متوسطه اگر قبل از نماز صبح غسل نمايد ، تا صبح روز ديگر براى هر نماز كارهاى استحاضهء قليله كه در مسأله قبل گفته شد انجام دهد ولى اگر عمداً يا از روى فراموشى

234

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 234
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست