responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 235


غسل نكند بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند و اگر براى آن هم غسل نكرد ، بايد قبل از نماز مغرب و عشاء غسل نمايد .
خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : مسأله در استحاضهء متوسطه بايد زن براى نماز صبح غسل كند و تا صبح ديگر براى نمازهاى خود ، كارهاى استحاضهء قليله را كه در مسألهء پيش گفته شد انجام دهد . و اگر عمداً يا از روى فراموشى براى نماز صبح غسل نكند ، بايد براى نماز ظهر و عصر غسل كند و اگر براى نماز ظهر و عصر غسل نكند ، بايد پيش از نماز مغرب و عشاء غسل نمايد ؛ چه آن كه خون بيايد يا قطع شده باشد .
نورى ، بهجت : ( بهجت : در استحاضهء متوسطه بايد زن براى نماز صبح غسل كند و تا صبح ديگر براى نمازهاى خود بنا بر احتياط واجب پنبه را اگر خونى شده عوض كند يا آب بكشد و همچنين ظاهر فرج اگر نجس شده است و وجوب وضو براى هر نماز در اين صورت خالى از وجه نيست ) و اين در صورتى است كه استحاضهء متوسطه پيش از نماز صبح يا در بين آن پيدا شود ولى اگر بعد از نماز صبح تا پيش از نماز ظهر يا بين آن حاصل شود بايد براى نماز ظهر غسل كند و به همين ترتيب پيش از هر نماز يا بين هر نمازى كه استحاضه متوسطه شده بايد براى آن غسل كند . .
سيستانى : در استحاضهء متوسّطه بايد بنا بر احتياط لازم زن براى نمازهاى خود روزانه يك غسل نمايد و نيز بايد كارهاى استحاضهء قليله را كه در مسأله پيش گفته شد انجام دهد ، بنا بر اين اگر استحاضه قبل از نماز صبح يا در همان آن حاصل شود بايد براى نماز صبح غسل كند . .
زنجانى : مسأله در استحاضهء متوسطه نيز ظاهراً بايد اعمال استحاضه قليله را انجام دهد ؛ ولى احتياط مستحب آن است كه اگر خون به دستمال نرسيده ، براى اولين نماز غسل كند و براى هر روز يك غسل كافى است و اگر عمداً يا از روى فراموشى براى نماز اول غسل نكرد ، براى نماز بعدى غسل كند ، و همين طور . . ، و اگر خون به دستمال رسيده براى نماز صبح يك غسل ، و براى نماز ظهر و عصر هم يك غسل به جا آورد و بين نماز ظهر و عصر هم فاصله نيندازد و براى نماز مغرب و عشاء هم يك غسل به جا آورد و بين آن دو فاصله نيندازد و غسل و وضو را هر كدام جلوتر به جا آورد اشكالى ندارد ولى بهتر است اول وضو بگيرد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 396 در استحاضهء كثيره براى هر نماز دستمال را عوض كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 396 در استحاضهء كثيره علاوه بر كارهاى استحاضهء متوسطه كه در مسألهء پيش گفته شد بايد ( 1 ) براى هر نماز دستمال را عوض كند ، يا آب بكشد و ( 2 ) يك غسل براى نماز ظهر و عصر و يكى براى نماز مغرب و عشا به جا آورد و ( 3 ) بين نماز ظهر و عصر فاصله نيندازد و اگر فاصله بيندازد بايد براى نماز عصر دوباره غسل كند و نيز اگر بين نماز مغرب و عشا فاصله بيندازد بايد براى نماز عشا دوباره غسل نمايد . ( 4 ) ( 1 ) خوئى ، تبريزى : بايد بنا بر احتياط . . ( 2 ) خوئى : و لازم است . . ( 3 ) بهجت : و بنا بر احتياط واجب با هر غسلى يك وضو هم بگيرد بلكه براى نماز عصر و نماز عشاء نيز بايد بنا بر احتياط واجب وضو بگيرد و همچنين بايد . .

235

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست