responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 233


و سوزش بيرون مىآيد ( 1 ) و غليظ هم نيست ، ولى ممكن است گاهى سياه يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد . ( 1 ) بهجت : و ممكن است گاهى بر خلاف اوصاف مذكوره باشد .
مكارم : مسأله خون استحاضه غالباً كم رنگ و سرد و رقيق است و بدون فشار و سوزش بيرون مىآيد ، ولى ممكن است گاهى تيره رنگ يا سرخ و گرم و غليظ باشد و با فشار و سوزش خارج شود .
زنجانى : مسأله خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ يا قرمز روشن و رقيق و سرد و كهنه است ، ولى ممكن است گاهى سياه يا سرخ تيره و گرم و تازه و غليظ باشد و با فشار و سوزش بيرون آيد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 393 استحاضه سه قسم است ] < / صفحة فارغة > مسأله 393 استحاضه سه قسم است : قليله و متوسطه و كثيره . استحاضهء قليله آن است كه خون ، پنبه‌اى را كه زن داخل فرج مىنمايد سوراخ نكند و از طرف ديگر ظاهر نشود . ( 1 ) استحاضهء متوسطه آن است كه خون در پنبه فرو رود ( و از طرف ديگر ظاهر شود ( 2 ) ) ولى به دستمالى كه معمولًا زنها براى جلوگيرى از خون مىبندند ، جارى نشود . ( 3 ) استحاضه كثيره آن است كه خون از پنبه به دستمال جارى شود . ( 4 ) ( 1 ) گلپايگانى ، اراكى ، تبريزى ، زنجانى : استحاضه قليله آن است كه خون فقط روى پنبه‌اى را كه زن داخل فرج مىنمايد آلوده كند و در آن فرو نرود . .
خوئى ، سيستانى ، صافى : استحاضهء قليله آن است كه خون فقط روى پنبه‌اى را كه زن با خود برمىدارد آلوده كند و در آن فرو نرود . .
فاضل : استحاضه قليله آن است كه خون فقط سطح پنبه‌اى را كه زن داخل فرج مىگذارد آلوده كند . .
نورى ، بهجت : استحاضه قليله آن است كه خون در پنبه‌اى كه زن داخل فرج مىنمايد ، نفوذ نكند ( نورى : و از طرف ديگر ظاهر نشود ) . . ( 2 ) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى : استحاضهء متوسطه آن است كه خون در پنبه فرو رود اگر چه در يك گوشه آن باشد . .
[ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله فاضل نيست ] ( 3 ) خوئى ، گلپايگانى ، فاضل ، صافى ، سيستانى ، تبريزى : مىبندند نرسد . .
زنجانى : استحاضهء متوسطه آن است كه خون در پنبه فرو رود ولى از پشت پنبه سيلان نداشته باشد ؛ خواه از طرف ديگر پنبه بيرون آيد و به دستمال برسد ، خواه به دستمال نرسد ، و لازم نيست خون تمام پنبه را فرا بگيرد ، بلكه اگر در يك گوشه آن هم باشد كافى است . .
بهجت : استحاضه متوسطه آن است كه خون در پنبه فرو رود ولى از آن نگذرد . . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : استحاضهء كثيره آن است كه خون پنبه را بگيرد و به دستمال هم برسد .
فاضل : استحاضهء كثيره آن است كه خون از پنبه به دستمال برسد .

233

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 233
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست