responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 218


( 2 ) فاضل : لازم نيست . .
خوئى : مسأله اگر پيش از تمام شدنِ غسل ، در شستن مقدارى از طرف چپ يا طرف راست شك كند ، لازم است كه آن مقدار را بشويد و اگر در شستن مقدارى از سر و گردن شك كند شكَّش غير معتبر و غسلش صحيح است .
زنجانى : بنا بر احتياط اگر در شستن مقدارى از سر و گردن شك كند بايد بعد از شستن آن ، بدن را نيز بشويد .
سيستانى : اگر در شستن مقدارى از سر و گردن شك كند ، بنا بر احتياط لازم بايد بعد از شستن آن ، دوباره بدن را بشويد .
تبريزى : اگر در شستن مقدارى از سر و گردن شك كند ، بايد بنا بر احتياط به شك خود اعتنا كند .
مكارم : مسأله اگر بعد از تمام شدن غسل ، شكّ كند كه اعضاء را درست شسته يا نه ، اعتناء نكند .
غسل ارتماسى < صفحة فارغة > [ مسأله 367 غسل ارتماسى ] < / صفحة فارغة > مسأله 367 در غسل ارتماسى اگر به نيّت غسل ارتماسى به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است ( 1 ) و احتياط آن است كه يك دفعه زير آب رود . ( 1 ) بهجت : و احتياط آن است كه از اوّل فرو رفتن در آب ، نيّت غسل كردن را داشته باشد به آن چه غسل ارتماسى با آن محقّق و تمام مىشود و أظهر كفايت نيّت در حال فرو رفتن مجموع بدن در آب است .
گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، صافى ، زنجانى : مسأله در غسل ارتماسى بايد در يك آن ، آب تمام بدن را فرا بگيرد ، پس اگر به نيّت غسل ارتماسى در آب فرو رود چنانچه پاى او روى زمين باشد بايد از زمين بلند كند .
اراكى ، فاضل : مسأله در غسل ارتماسى بايد آب در يك آن ، تمام بدن را بگيرد ، پس اگر به نيت غسل ارتماسى يك باره يا به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است .
سيستانى : مسأله غسل ارتماسى به دو نحو انجام مىگيرد : دفعى و تدريجى . در غسل ارتماسى دفعى ، بايد در يك آن ، آب تمام بدن را فرا بگيرد ، ولى معتبر نيست كه قبل از شروع در غسل تمام بدن بيرون آب باشد بلكه اگر مقدارى از آن بيرون باشد و به نيّت غسل در آب فرو رود كفايت مىكند . در غسل ارتماسى تدريجى بايد بدن را به نيّت غسل تدريجاً با حفظ وحدت عرفى در آب فرو بَرَد و در اين قسم لازم است كه هر عضو قبل از غسل دادن آن بيرون آب باشد .
مكارم : مسأله غسل ارتماسى آن است كه بعد از نيّت ، تمام بدن را يك دفعه يا به تدريج در آب فرو مىبرد ، خواه در مثل حوض و استخر باشد و يا زير آبشارى كه آب آن يك مرتبه تمام بدن را فرا مىگيرد ، امّا غسل ارتماسى زير دوش معمولى ممكن نيست .
< صفحة فارغة > [ مسأله 368 در غسل ارتماسى اگر همهء بدن زير آب باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 368 در غسل ارتماسى اگر همهء بدن زير آب باشد ( 1 ) و بعد از نيّت غسل ، بدن را حركت دهد غسل او صحيح است ( 2 ) .

218

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 218
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست