( 1 ) اراكى : و نيّت غسل كند ، كفايت مىكند و نيازى به حركت دادن بدن نمىباشد . ( 2 ) فاضل : ولى احتياط مستحب اين است كه بيشتر بدن خارج از آب باشد و پس از نيت زير آب رود . سيستانى : رجوع كنيد به ذيل مسأله ( 367 ) . گلپايگانى : مسأله در غسل ارتماسى لازم نيست موقعى نيّت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد بلكه اگر در حالتى كه تمام بدن زير آب باشد ، نيّت كند و بدن را حركت دهد ، كافى است . خوئى ، تبريزى : مسأله در غسل ارتماسى بنا بر احتياط واجب بايد موقعى نيّت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد . زنجانى : مسأله در غسل ارتماسى بنا بر احتياط مستحب موقعى نيت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد ، و اگر در هنگامى كه در آب قرار گرفته به قصد غسل ارتماسى بدن را حركت دهد تا آب جديدى به بدن برسد يا به حركت خودِ آب ، آب جديدى به بدن برسد و نيت غسل ارتماسى كند كفايت مىكند ، هر چند خلاف احتياط استحبابى است . مكارم : مسأله هر گاه مقدارى از بدن بيرون آب باشد و نيّت غسل ارتماسى كند و در آب فرو رود كافى است ، امّا اگر تمام بدن زير آب باشد و آن را تكان دهد مشكل است . صافى : مسأله در غسل ارتماسى احتياط اين است كه موقعى نيت كند كه مقدارى از بدن بيرون آب باشد . < صفحة فارغة > [ مسأله 369 اگر بعد از غسل ارتماسى بفهمد به مقدارى از بدن آب نرسيده ] < / صفحة فارغة > مسأله 369 اگر بعد از غسل ارتماسى بفهمد به مقدارى از بدن آب نرسيده ، ( چه جاى آن را بداند يا نداند ( 1 ) ) بايد دوباره غسل كند . ( 2 ) ( 1 ) [ قسمت داخل پرانتز در رساله آيت الله مكارم نيست ] ( 2 ) زنجانى : بنا بر احتياط مستحب دوباره غسل كند ؛ ولى بنا بر اقوى تمام يا قسمتى از سر و گردن را كه مىداند شسته است ، لازم نيست دوباره بشويد . بهجت : مسأله اگر بلا فاصله بعد از غسل ارتماسى بفهمد كه به جائى از بدن آب نرسيده اگر جاى آن را بداند ، شستن همان مقدار كافى است ، و اگر جاى آن را نداند يا بعد از مدتى متوجه شود ، بايد دوباره غسل كند . < صفحة فارغة > [ مسأله 370 اگر براى غسل ترتيبى وقت ندارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 370 اگر براى غسل ترتيبى وقت ندارد و براى ارتماسى وقت دارد ، بايد غسل ارتماسى كند . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست < صفحة فارغة > [ مسأله 371 كسى كه روزهء واجب گرفته ] < / صفحة فارغة > مسأله 371 كسى كه روزهء واجب گرفته ( 1 ) يا براى حج يا عمره احرام بسته نمىتواند غسل ارتماسى كند ( 2 ) ولى اگر از روى فراموشى غسل ارتماسى كند صحيح است . اين مسأله در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى : كسى كه روزهاى گرفته كه واجب معيّن است . . ( 2 ) سيستانى : كسى كه براى حجّ يا عمره احرام بسته نبايد غسل ارتماسى كند . .