responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 188


مكارم : مسأله مستحبّ است انسان براى اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد خواه نزديك وقت نماز باشد يا نه ؛ و با آن وضو ، مىتواند نماز بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 321 كسى كه يقين دارد وقت داخل شده ] < / صفحة فارغة > مسأله 321 كسى كه يقين دارد وقت داخل شده ، اگر نيّت وضوى واجب كند و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده ، وضوى او صحيح است . اين مسأله در رساله آيت الله فاضل نيست < صفحة فارغة > [ مسأله 322 مستحبّ است انسان براى نماز ميت و زيارت اهل قبور ] < / صفحة فارغة > مسأله 322 مستحبّ است انسان براى نماز ميت و زيارت اهل قبور و رفتن به مسجد و حرم امامان عليهم السلام ( 1 ) وضو بگيرد و همچنين براى همراه داشتن قرآن و خواندن و نوشتن آن و نيز براى مسّ حاشيهء قرآن و براى خوابيدن ، وضو گرفتن مستحبّ است و نيز مستحبّ است كسى كه وضو دارد دوباره وضو بگيرد و اگر براى يكى از اين كارها وضو بگيرد هر كارى را كه بايد با وضو انجام داد ، مىتواند به جا آورد مثلًا مىتواند با آن وضو نماز بخواند . ( 1 ) زنجانى : حرم معصومين عليهم السلام . .
مكارم : مسأله وضو گرفتن در چند جا مستحبّ است : براى خواندن قرآن ، براى نماز ميّت و براى دعا و مانند آن و نيز مستحبّ است كسى كه وضو دارد براى خواندن نماز ، تجديد وضو كند و هر گاه به قصد يكى از اين كارها وضو بگيرد تمام كارهايى را كه مشروط به وضو است مىتواند انجام دهد .
سيستانى : مسأله مستحب است كسى كه وضو دارد براى هر نماز دوباره وضو بگيرد و بعضى از فقهاء فرموده‌اند مستحب است انسان براى نماز ميت و زيارت اهل قبور و رفتن به مسجد و حرم امامان عليهم السلام و براى همراه داشتن قرآن و خواندن و نوشتن آن و مسّ حاشيهء قرآن و براى خوابيدن وضو بگيرد ولى مستحب بودن وضو در اين موارد ثابت نيست بلى اگر به احتمال مستحب بودنش وضو بگيرد وضويش صحيح است و هر كارى كه بايد با وضو انجام داد ، مىتواند به جا آورد مثلًا مىتواند با آن وضو نماز بخواند .
چيزهايى كه وضو را باطل مىكند < صفحة فارغة > [ مسأله 323 هفت چيز وضو را باطل مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 323 هفت چيز ( 1 ) وضو را باطل مىكند : اول : بول ( 2 ) . دوم : غائط .
سوم : باد معده و روده كه از مخرج غائط خارج شود . ( 3 ) چهارم : خوابى كه به واسطهء آن ( 4 ) چشم نبيند و گوش نشنود ، ولى اگر چشم نبيند و گوش بشنود وضو باطل نمىشود . ( 5 ) پنجم : چيزهايى كه عقل را از بين مىبرد ، مانند ديوانگى و مستى و بىهوشى . ( 6 ) ششم : استحاضهء زنان ، كه بعداً گفته مىشود . هفتم : كارى كه براى آن بايد غسل كرد مانند جنابت ( 7 ) . ( 1 ) مكارم : هشت چيز . . ( 2 ) بهجت : و در حكم بول است رطوبتى كه انسان نداند بول است يا نه اگر قبل از استبراء كردن از او خارج شود . .
سيستانى : و در حكم بول است ظاهراً بلل مشتبهى كه از انسان بعد از بول و قبل از استبراء خارج مىشود . . ( 3 ) بهجت : و يا از غير مخرج ، اگر اين عنوان بر آن ، صدق نمايد . . ( 4 ) مكارم : خوابى كه بر عقل غلبه كند و به واسطهء آن . . ( 5 ) بهجت : و همچنين است اگر گوش هم نشنود ولى نخوابيده باشد ، مثل اين كه به ادامهء فكر سابق مشغول باشد . . ( 6 ) مكارم : بنا بر احتياط واجب . .

188

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 188
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست