responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 187


< صفحة فارغة > [ مسأله 318 جلوگيرى بچه و ديوانه از مسّ خطَّ قرآن واجب نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 318 جلوگيرى بچه و ديوانه از مسّ خطَّ قرآن ( 1 ) واجب نيست ، ولى اگر مسّ نمودن آنان بىاحترامى به قرآن ( 2 ) باشد ، بايد از آنان جلوگيرى كنند . ( 1 ) ( 2 ) زنجانى : قرآن و مانند آن . .
مكارم : مسأله هر گاه ديوانه يا بچه‌اى بدون وضو دست به خطَّ قرآن مىزند جلوگيرى او واجب نيست ، اما اگر كارى كنند كه بىاحترامى به قرآن باشد ، بايد از آنها جلوگيرى كرد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 319 كسى كه وضو ندارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 319 كسى كه وضو ندارد ، حرام است ( 1 ) اسم خداوند متعال ( 2 ) را به هر زبانى نوشته شده باشد مسّ نمايد ( 3 ) . و همچنين است بنا بر احتياط واجب مسّ اسم مبارك پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام . ( 4 ) ( 1 ) خوئى ، سيستانى : بنا بر احتياط واجب حرام است . .
زنجانى ، تبريزى : بنا بر احتياط حرام است . . ( 2 ) خوئى ، سيستانى ، زنجانى : و صفات خاصهء او را . . ( 3 ) زنجانى : مگر پولى كه بر آن نام خدا نوشته شده باشد كه دست زدن به آن اشكال ندارد . .
مكارم : ( بنا بر احتياط واجب ) و مسّ اسم مبارك پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و ائمّهء هدى عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز اگر هتك حرمت و بىاحترامى باشد حرام است . ( 4 ) اراكى ، نورى : مسّ اسم مبارك پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام اگر ( نورى : هتك و ) بىاحترامى به آنان باشد حرام است . و گر نه احتياط مستحبّ آن است كه مسّ نكند .
خوئى ، سيستانى ، تبريزى : بهتر آن است كه اسم مبارك پيغمبرصلى الله عليه و آله و سلم و امام عليه السلام و حضرت زهرا عليها السلام را هم مسّ ننمايد .
زنجانى : بنا بر احتياط مستحب نامهاى مبارك پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام را هم مسح ننمايد .
فاضل : مسأله كسى كه وضو ندارد ، بنا بر احتياط اسم خداوند متعال را به هر زبانى كه نوشته شده باشد مسّ ننمايد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 320 اگر پيش از وقت نماز به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 320 اگر پيش از وقت نماز به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل كند صحيح است ( 1 ) ، و نزديك وقت نماز هم اگر به قصد مهيّا بودن براى نماز وضو بگيرد اشكال ندارد ( 2 ) . ( 1 ) فاضل : و نيز اگر به قصد قربت وضو بگيرد كافى است . بهجت ، نورى : بقيه مسأله ذكر نشده . ( 2 ) تبريزى : و لكن نيّت واجب نكند .
زنجانى : مسأله اگر انسان به قصد اين كه با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل كند ، صحيح است ؛ اگر چه پيش از وقت نماز باشد .
سيستانى : مسأله وضو هر وقت بگيرد ؛ چه قبل از وقت نماز ، نزديك به آن يا با فاصله و چه بعد از دخول وقت ، اگر به قصد قربت باشد صحيح است و نيت وجوب و استحباب لازم نيست بلكه اگر اشتباهاً نيت وجوب كند و بعد معلوم شود واجب بوده ، وضو صحيح است .

187

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 187
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست