responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 148


باشد يا نجس و همچنين دقت در اين كه خون از بدن زائل شده يا خير ، لازم نيست . اين حكم در بارهء شما تا زمانى كه اين حساسيت از بين نرفته ، باقى است . 5 دين اسلام داراى احكام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است ، لذا آن را بر خود مشكل نكنيد و با اين كار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد . حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگى را بر شما تلخ مىكند ، و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و كسانى كه با شما ارتباط دارند ، نيست . شكر گزار نعمت دين آسان باشيد و شكر اين نعمت ، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارك و تعالى است . 6 اين حالت يك وضعيت گذرا و قابل علاجى است . افراد بسيارى بعد از ابتلاء به آن ، با روش مذكور از آن نجات يافته‌اند . به خداوند توكَّل نماييد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد . إن شاء الله موفق باشيد .
احكام كافر < صفحة فارغة > [ س 313 نجاست اهل كتاب ] < / صفحة فارغة > س 313 : بعضى از فقها اعتقاد به نجاست اهل كتاب دارند و بعضى ديگر به طهارت آنها ، رأى جناب عالى چيست ؟
ج : نجاست ذاتى اهل كتاب معلوم نيست . به نظر ما آنها محكوم به طهارت ذاتى هستند .
< صفحة فارغة > [ س 314 اهل كتاب در طهارت حكم كافر را دارند يا خير ؟ ] < / صفحة فارغة > س 314 : آيا آن دسته از اهل كتاب كه از جهت اعتقادى ايمان به رسالت خاتم النبيين " صلى الله عليه و آله " دارند ، ولى بر اساس روش و عادتهاى پدران و اجدادشان عمل مىكنند ، در طهارت حكم كافر را دارند يا خير ؟
ج : مجرد اعتقاد به رسالت خاتم النبيين " صلى الله عليه و آله " براى اجراى حكم اسلام در مورد آنان كافى نيست . ولى اگر از اهل كتاب محسوب شوند ، محكوم به طهارت هستند .
< صفحة فارغة > [ س 315 با جمعى از دوستان خانه‌اى را اجاره كرديم ] < / صفحة فارغة > س 315 : با جمعى از دوستان خانه‌اى را اجاره كرديم و متوجه شديم كه يكى از آنها نماز نمىخواند . بعد از سؤال از وى ، پاسخ داد كه قلباً به خداوند تبارك و تعالى ايمان دارد ، ولى نماز نمىخواند . با توجه به هم غذا بودن و ارتباط زياد با وى ، آيا بايد او را نجس بدانيم ؟
ج : مجرد ترك نماز و روزه و ساير واجبات شرعى باعث ارتداد مسلمان و كافر شدن و نجاست وى نمىگردد و تا زمانى كه ارتداد وى احراز نشده است ، حكم ساير مسلمانان را دارد .
< صفحة فارغة > [ س 316 مقصود از اهل كتاب چه كسانى است ؟ ] < / صفحة فارغة > س 316 : مقصود از اهل كتاب چه كسانى است ؟ معيارى كه حدود معاشرت با آنها را مشخص كند چيست ؟
ج : مقصود از اهل كتاب هر كسى است كه اعتقاد به يكى از اديان الهى داشته و خود را از پيروان پيامبرى از پيامبران الهى " على نبينا و آله و عليهم السلام " بداند و يكى از كتابهاى الهى را كه بر انبياء عليهم السلام نازل شده ، داشته باشند مانند يهود ، نصارى ، زرتشتىها و همچنين صابئين كه بر اساس تحقيقات ما از اهل كتاب هستند و حكم آنها را دارند . معاشرت با پيروان اين اديان با رعايت ضوابط و اخلاق اسلامى اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 317 حكم علي اللهي چيست ] < / صفحة فارغة > س 317 : فرقه‌اى وجود دارد كه خود را " علي اللهي " مىنامند ، يعنى امير المؤمنين على بن ابى طالب را خدا دانسته و به دعا و طلب حاجت به جاى نماز و روزه اعتقاد دارند . آيا اينها نجس هستند ؟

148

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست