responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 147


رؤيا و معجزه ندارد ، بلكه بايد مكلَّف ذوق و سليقهء شخصى خود را كنار گذاشته و متعبد و مؤمن به دستورات شرع مقدس باشد و چيزى را كه يقين به نجس بودن آن ندارد ، نجس نداند . زيرا شما از كجا به نجاستِ در و ديوار و سجاده و ساير اشيائى كه استفاده مىكنيد ، يقين پيدا كرده‌ايد . چگونه يقين پيدا كرده‌ايد كه پرزهاى سجاده‌اى كه بر روى آن راه مىرويد يا مىنشينيد ، نجس هستند و نجاست آنها به جوراب و لباس و بدن شما سرايت مىكند ؟ لذا در اين صورت اعتناء به وسواس براى شما جايز نيست . مقدارى عدم توجه به وسوسهء نجاست و تمرين عدم اعتنا به شما كمك خواهد كرد تا به خواست و توفيق خداوند خود را از وسواس نجات دهيد .
< صفحة فارغة > [ س 312 مشكلات وسواس ] < / صفحة فارغة > س 312 : زنى هستم با تحصيلات عالى و داراى چندين فرزند ، مشكلى كه از آن رنج مىبرم مسأله طهارت است . چون در خانواده‌اى متدين بزرگ شده‌ام ، مىخواهم همه تعاليم اسلامى را مراعات كنم . به علت داشتن فرزندان كوچك ، هميشه با مسائل بول و غائط سر و كار دارم . هنگام تطهير بول ، ترشحات سيفون پراكنده شده و به پاها ، صورت و حتى سرم برخورد مىكنند و هر دفعه با مشكل تطهير آن اعضاء مواجه هستم ، و اين باعث شده كه در زندگى با سختىهاى زيادى روبرو شوم . از طرفى هم نمىتوانم اين امور را رعايت نكنم ، زيرا مربوط به عقيده و دينم است . براى حل مشكل به پزشك روان شناس هم مراجعه كردم ، ولى نتيجه‌اى نگرفتم . بعلاوه موارد ديگرى هم هست كه از آنها رنج مىبرم مثل غبار شىء نجس يا مراقبت از دستهاى كودك كه يا بايد آنها را آب بكشم و يا از دست زدن بچه به اشياء ديگر جلوگيرى نمايم . با توجه به اين كه تطهير شىء نجس براى من بسيار دشوار است ولى در همان وقت ، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتى كه فقط كثيف باشند برايم راحت است . لذا از حضرت عالى مىخواهم كه با راهنمايىهاى خود زندگى را بر من آسان نماييد .
ج : 1 از نظر شرع مقدس ، در طهارت و نجاست ، اصل بر طهارت اشياء است . يعنى در هر موردى كه كمترين ترديدى در نجس شدن آن براى شما حاصل شد ، واجب است حكم به عدم نجاست كنيد . 2 كسانى كه داراى حساسيت نفسانى شديدى در مورد نجاست هستند ( به اين افراد در اصطلاح فقهى وسواسى گفته مىشود ) ، حتى اگر گاهى يقين به نجاست هم پيدا كردند ، بايد حكم به عدم نجاست كنند ، مگر در مواردى كه نجس شدن يك شىء را با چشمان خود ببينند ، به طورى كه اگر فرد ديگرى هم آن را ببيند ، يقين به سرايت نجاست پيدا كند ، فقط در اين موارد بايد حكم به نجاست كنند . استمرار اجراى اين حكم در مورد افراد مزبور تا زمانى است كه اين حساسيت به طور كلى از بين برود . 3 هر شىء يا عضوى كه نجس مىشود ، براى تطهير آن ، يك بار شستن با آب لوله كشى بعد از زوال عين نجاست كافى است . تكرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست ، و اگر شىء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد ، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد . 4 از آنجايى كه شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد ، بايد بدانيد كه غبار نجس در هيچ صورتى نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دستهاى كودك چه پاك

147

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست